MSBP_TVP1 Pohybové činnosti 1 - poznáváme svoje tělo pohybem

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Jonášová (cvičící)
Mgr. Hana Kopřivová (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (cvičící)
Mgr. Ivona Servítová Rutarová, DiS. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Jonášová
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_TVP1/01: Út 14:50–15:35 tělocvična Poříčí 7, D. Jonášová
MSBP_TVP1/02: Út 13:55–14:40 tělocvična Poříčí 7, D. Jonášová
MSBP_TVP1/03: Út 13:00–13:45 tělocvična Poříčí 7, H. Kopřivová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět, umět vysvětlit a ovládat vlastní tělo pohybovou činností. Využít průpravná, kondiční a vyrovnávací cvičení při rozcvičení před pohybovým aktem, aplikovat základní sportovně gymnastické, rytmické a taneční činnosti hrou, odpovídající dětem předškolního věku. Využít cvičení při rozvoji pohybových schopností a dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky a smyslových a psychomotorických aktivit.
Osnova
  • 1. Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení, význam cviků a zásady jejich použití. 2. Zdravotně preventivní pohybové aktivity – cvičení vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová a relaxační. 3. Zásady pro přípravu organizmu pro různé pohybové činnosti – technika a účinky jednotlivých cviků, způsoby rozvoje kondičních a koordinačních schopností, podstata únavy, vadné držení těla, svalová dysbalance. 4. Gymnastika hrou – osvojení si správné metodiky nácviku gymnastických cvičení novými netradičními formami. 5. Základní pojmy spojené s tancem, hudebním a rytmickým doprovodem a používaným náčiním, názvy tanců, základní hudebně pohybové hry a činnosti. 6. Psychomotorika, rozvoj jemné motoriky, smyslové a psychomotorické činnosti a hry. Samostatná práce: Konkrétní příklady vhodných cvičení a cvičebních sestav vycházející z probíraných témat dle zadání učitele. Návrh a tvorba netradiční psychomotorické pomůcky v domácích podmínkách.
Literatura
  • Volfová,H. Rozcvičky v mateřské škole. Plzeň: Pedagogické centrum, 2002.
  • Adamírová,J. Psychomotorické hry. Praha: ASPV, 1995
  • Guillaud,M. Relaxace v mateřské škole. Praha, 2006.
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 92 s. 1. dotisk. ISBN 978-80-210-3067-1. info
  • DOSTÁLOVÁ, Iva a Ludmila MIKLÁNKOVÁ. Protahování a posilování pro zdraví. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 131 s. ISBN 8085783479. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
  • BLAHUTKOVA, Marie. Psychomotorika pro každého 2. Sokol. Praha: ČOS - tiskové oddělení, 2002, roč 59, č. 5, s. 11-12. ISSN 0489-6718. info
  • HERMOVÁ, Sabine. Psychomotorické hry :92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997, 95 s. ISBN 80-7178-139-8. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
  • KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybová čítanka :zásobník cvičení pro děti zdravé i postižené pro jejich rodiče, učitele a vychovatele. Illustrated by Leoš Patka. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1994, 84 s. ISBN 80-85783-01-0. info
Výukové metody
Praktická cvičení
Metody hodnocení
Konkrétní příklady vhodných cvičení a cvičebních sestav vycházející z probíraných témat dle zadání učitele. Návrh a tvorba netradiční psychomotorické pomůcky v domácích podmínkách.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.