PdF:OP3BK_HYSP Hygiena školního prostředí - Informace o předmětu
OP3BK_HYSP Hygiena školního prostředí
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Cílem evropské strategie výzkumu vztahu prostředí a zdraví je snížit zátěž populace škodlivými faktory prostředí a redukovat rizika se zvláštním zřetelem na vnímavou dětskou populaci. Předmět je věnován fyzikálně-technickým parametrům vnitřního prostředí školních budov.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Hygiena školního prostředí představuje soubor limitů základních parametrů, charakterizující pohodu žáka i učitele při výuce.
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o fyzikální problematice hygieny a kvality školního prostředí. Jde o to, aby student byl schopen objektivního posouzení základních mikroklimatických, akustických, světelných parametrů charakterizujících školní prostředí a jejich vlivu na efektivnost výukového procesu. Předmět umožní také praktické ukázky jak zjišťovat hodnoty dotčených parametrů a jak lze jednoduchými způsoby tyto parametry ovlivnit. - Osnova
- 1.Parametry ovlivňující školní prostředí
- 2.Tepelná pohoda
- 3.Světelná pohoda
- 4.Akustika učeben
- 5.Vnější hluk
- 6.Vlivy prostředí na vnímání a soustředěnost žáků
- 7.Posouzení hygieny školního prostředí ve vybraném objektu
- Literatura
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Přednáška má ráz úvodu do problematiky, podmínkou úspěšného absolvování kurzu bude sepsání krátkého pojednání na téma, které si posluchač zvolí z předloženého seznamu témat.
- Informace učitele
- Náměty:
Zdravotní problematika dopravních emisí
Účinky znečištění ovzduší na zdraví člověka
Expozice člověka prachu a tuhým aerosolům, zdravotní rizika, prevence
Problematika denního osvětlení, kombinované osvětlení. Zraková zátěž
Problematika umělého osvětlení, typické zdroje. Zraková zátěž
Typy hluku. Nepříznivé účinky hluku na lidský organismus
Tepelně vlhkostní mikroklima a jeho vliv na organismus
Biologické účinky UV záření, ochrana zdraví
Ochrana před ionizujícím zářením
Nepříznivé účinky vibrací na lidský organismus, prevence
Hygienické požadavky na pracovní prostředí, kategorizace prací, hlavní parametry a kritéria
Analýza rizik při práci, hodnocení a řízení zdravotních rizik
Toxické kovy v životním a pracovním prostředí
Organická rozpouštědla v pracovním prostředí
Současná výživová doporučení pro zdravou populaci
Hygienické požadavky na společné stravování
Zdravotní rizika z vody
Alergeny v prostředí
Epidemiologie úrazů, možnosti prevence
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/OP3BK_HYSP