OP3BK_INGP Inženýrská pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 6. 10. 7:30–9:10 učebna 20, So 13. 10. 9:20–11:00 učebna 20, So 27. 10. 13:55–15:35 učebna 20, So 1. 12. 15:45–17:25 učebna 20, So 15. 12. 17:35–19:15 učebna 20
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky, obecné didaktiky a oborových didaktik.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen použít získané informace k vytvoření vlastní koncepce výuky na bázi inženýrské pedagogiky.
Osnova
  • 1. Inženýrská pedagogika v kontextu edukačních věd 2. Informační báze inženýrské pedagogiky 3. Předmět a pojetí inženýrské pedagogiky 4. Cíle a jejich taxonomie v procesu odborné výuky 5. Učivo v odborném vyučování 6. Psychologické a sociologické aspekty v odborném vyučování 7. Technologie vyučování v odborných předmětech 8. Vyučovací metody v odborném vyučování 9. Hodnocení (evaluace) ve vzdělávání 10. Prognózy a trendy vývoje celoživotního v České republice a ve světě.
Literatura
    povinná literatura
  • MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. Translated by Božena Coufalová - Dana Dobrovská, Illustrated by Jiří [pedagog]. Vyd. 2. přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994, 179 s. ISBN 80-01-01214-X. info
    doporučená literatura
  • OURODA Stanislav, Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000.
  • BELCOURT,M. – WRIGHT,P,C. Vzdělávaní pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998.
  • Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání : sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR : konference se konala 28. listopadu 2006 v konferenčním centru Fakulty strojní ČVUT v Praze. Edited by Karel Ouroda - Richard Veleta - Zlatica Dorková. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008, 55 s. ISBN 9788087063057. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Edited by Rudolf Kohoutek - Karel Ouroda. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 80-7204-176-2. info
    neurčeno
  • John Heywood, Engineering education: research and development in curriculum and instruction.Wiley-Interscience, 2005.
  • Joseph Mayo Pettit,Pierre M. Perrolle,Patricia Jones. Engineering education in the People's Republic of China: report of a visit. National Research Council (U.S.). Office of International Affairs. National Academies, 1983.
  • Mariana Kundrátová, D. Driensky, I. Budinec, I. Turek, V. Fischer. Inžinierska pedagogika: učebný text grantového projektu VEGA : vysokoškolská pedagogika pre učiteľov - inžinierov podľa európskych štandardov. Slovenská technická univerzita, 1998.
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • OURODA, Karel. Zkušenosti z přípravy a realizace předmětu "Projektování a tvorba školních vzdělávacích programů" v navazujícím magisterském studiu učitelů OP na středních odborných školách. 2008. URL info
  • OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky. 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 s. ISBN 80-214-2357-9. info
Výukové metody
Přednáška, konzultace Film z dané problematiky Diskuse
Metody hodnocení
Zpracování písemné práce na zadané téma Závěrečný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014.