OP3BP_DSAP Sociální a pedagogická antropologie - přednáška

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 13:55–14:40 učebna 4
Předpoklady
Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student bude definovat Pedagogickou a sociální antropologii jako jednu z edukaèních vìd. Student vyjádøí vlastními slovy obsah Pedagogické a sociální antropologie Student bude umìt dokázat úèelnost pedagogické a sociální antropologie pro svoji budoucí praxi.
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj antropologie. Pedagiogická antropologie 2. Hlavní pojmy a teorie v antropologii 3. Interkulturní rozdíly 4. Jazyk a komunikace 5. Interkulturní faktory v učení 6. Problematika hodnot, postojů a předsudků 7. Multikulturní výchova 8. Edukace imigrantů 9. Problematika odlišných vzdělávacích příležitostí 10.Výzkumné metody antropologie 11. Doplňující téma, zápočtový seminář.
Literatura
    povinná literatura
  • MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Triton, 1992. ISBN 80-85850-53-2
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
    doporučená literatura
  • SOUKUP, Václav. Dějiny antropologie : (encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie). Praha: Karolinum, 2004, 667 stran. ISBN 8024603373. info
  • KOLMAŠ, Josef a Jaroslav MALINA. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie 21: Čína z antropologické perspektivy. Editor: Jaroslav Malina. Brno (CZ): Nadace Universitas Masarykiana v Brně, nakladatelství a vydavatelství Nauma v Brně, 2005, 475 s. Modulové učební texty pro studenty antropologie. ISBN 80-210-3218-9. info
  • Anwei Feng. Bilingual education in China: practices, policies, and concepts. 2007.
  • George Frederick Kneller. Educational anthropology: an introduction.R. E. Krieger Pub. Co., 1978.
  • SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vydání druhé. Praha: Portál, 2004, 229 stran. ISBN 8071789291. info
    neurčeno
  • Anthropologie structurale deux (Orig.) : Štrukturálna antropológia. II. info
  • Anthropologie structurale (Orig.) : Chvála moudrosti : Štrukturálna antropológia. [I.]. info
  • Linda J. Hose. The pedagogy and politics of online education in anthropology. University of South Florida. 2007.
  • Christoph Wulf. Anthropology of education.2002.
  • George Dearborn Spindler. Doing the ethnography of schooling: educational anthropology in action. Holt, Rinehart, and Winston, 1982.
  • Nové perspektívy v sociálnych vedách a historická antropológia : zborník z konferencie. Edited by Marta Botíková - Ľubica Voľanská. Bratislava: Danubiaservis, 2003, 180 s. ISBN 8089015042. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • LÉVI-STRAUSS, Claude. Štrukturálna antropológia. Vyd. 1. Bratislava: Kalligram, 2000, 414 s., [8. ISBN 80-7149-369-4. info
Výukové metody
Výklad, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu: Závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013.