PdF:OP3BP_INGP Inženýrská pedagogika - Informace o předmětu
OP3BP_INGP Inženýrská pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 16:40–18:20 učebna 54
- Předpoklady
- Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky a obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen použít získané informace k vytvoření vlastní koncepce výuky na bázi inženýrské pedagogiky.
- Osnova
- 1. Inženýrská pedagogika v kontextu edukačních věd 2. Informační báze inženýrské pedagogiky 3. Předmět a pojetí inženýrské pedagogiky 4. Cíle a jejich taxonomie v procesu odborné výuky 5. Učivo v odborném vyučování 6. Psychologické a sociologické aspekty v odborném vyučování 7. Technologie vyučování v odborných předmětech 8. Vyučovací metody v odborném vyučování 9. Hodnocení (evaluace) ve vzdělávání 10. Prognózy a trendy vývoje celoživotního vzdělávání v ČR a v zahraničí
- Literatura
- povinná literatura
- MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. Translated by Božena Coufalová - Dana Dobrovská, Illustrated by Jiří Vacek. Vyd. 2. přeprac. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994, 179 s. ISBN 800101214X. info
- doporučená literatura
- Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání : sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR : konference se konala 28. listopadu 2006 v konferenčním centru Fakulty strojní ČVUT v Praze. Edited by Karel Ouroda - Richard Veleta - Zlatica Dorková. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008, 55 s. ISBN 9788087063057. info
- BELCOURT,M. – WRIGHT,P,C. Vzdělávaní pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998.
- OURODA Stanislav, Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2000.
- KOLÁŘ, Zdeněk a Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988, 210 s. info
- KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
- Václav Fišer, Alexej Petrík. Základy inžinierskej pedagogiky. 1993.
- Claudio Borri, Francesco Maffioli. Re-engineering Engineering Education in Europe. 2007.
- Dušan Driensky. Úvod do inžinierskej pedagogiky. 2006.
- KOHOUTEK, Rudolf a Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
- neurčeno
- Domenico Grasso, Melody Brown Burkins. Holistic Engineering Education: Beyond Technology. 2009.
- OURODA, Karel. Zkušenosti z přípravy a realizace předmětu "Projektování a tvorba školních vzdělávacích programů" v navazujícím magisterském studiu učitelů OP na středních odborných školách. 2008. URL info
- Výukové metody
- Přednáška Film k dané problematice Diskuse Exkurze
- Metody hodnocení
- Podrobnější domácí studium zadaného tématu (písemné zpracování a přednesení příspěvku v rozsahu 2 až 3 stránky formátu A4) k tomuto tématu Závěrečný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/OP3BP_INGP