PdF:PdDR_ASTZ Tvořivost žáků - Informace o předmětu
PdDR_ASTZ Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/10. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Aktivita, samostatnost a tvořivost představují přirozenou vzestupnou linii v rozvoji žákovské osobnosti, kterou moderní škola všestranně podporuje. Nejvyšší úrovně své tvořivosti žák může dosáhnout jen v příznivých podmínkách, a to v závislosti na svých předpokladech a v oblasti svého zájmu. Škola by však měla zajišťovat podmínky, aby se všichni žáci v rámci svých možností tvořivě projevovali. Student umí vysvětlit podstatu vývojové triády aktivita - samostatnost - tvořivost a dovede volit a používat aktivizující metody podporující rozvoj samostatnosti a tvořivosti žáků.
- Osnova
- Aktivita a samostatnost žáků v historickém vývoji herbartismus, reformní pedagogika, alternativní školy. Pojetí tvořivosti z pedagogického pohledu. Metody a prostředky podporující aktivitu a samostatnost žáků. Cesty k tvořivosti žáků. Proces tvořivosti a řešení problémů. Diagnostikování úrovně tvořivé práce žáků. Postupnost v rozvoji aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků (stupně aktivity, samostatnosti a tvořivosti). Podmínky a překážky tvořivosti žáků. Tvořivý učitel, tvořivý žák. Tvořivá škola.
- Literatura
- MAŇÁK, Josef a Tomáš JANÍK. Problémy kurikula české základní školy. Brno: MU, 2006, 330 s. ISBN 80-210-4125-0. info
- NĚMEC, Jiří, Tomáš JANÍK a Josef MAŇÁK. Pedagogická metodologie pro studenty doktorandského studia. 2005. elektronický kurz on-line v LMS Moodle info
- MAŇÁK, josef. Cesta k tvořivé škole. In Cesty k tvořivé škole. Brno: MU v Brně, 1998, s. 14-18. ISBN 80-210-1938-7. info
- MAŇÁK, Josef. Příprava učitelů na vedení žáků k samostatnosti a tvořivosti. Pedagogická orientace. 1996, roč. 1996, 18-19, s. 33-37. ISSN 1211-4669. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
- Výukové metody
- individuální studium, konzultace
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní Zkouška probíhá formou série konzultací. Na první konzultaci je formulováno zadání úkolu, jehož vypracování je podmínkou úspěšného složení zkoušky. Tento úkol vychází z tématu disertační práce a týká se problematiky aktivity, samostatnosti a tvořivosti. Na druhé (případně třetí) konzultaci je diskutováno zpracování úkolu a jeho vliv na posun v práci na disertačním projektu.
- Informace učitele
- DVOŘÁČEK, J. Problém aktivity žákovy ve vyučování. Brno, 1936. HLAVSA, J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha, 1981. KOŽUCHOVÁ, M. Rozvoj technickej tvorivosti. Bratislava : UK, 1995. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha : Portál, 1999. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešov : Grafotlač, 2001. MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno : MU, 1998. MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno : Paido, 2001. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. NĚMEC, J. Tvořivé hry od hlavy k patě. Brno : Paido, 2001. Sborník Tvořivá škola. Brno : Paido, 1998. Sborník Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno : Paido, 1996. Sborník Tvořivostí učitele k tvořivosti žáka. Brno : Paido, 1997. SKALKOVÁ, J. Aktivita žáků ve výuce. Praha : SPN, 1971. ZELINA, M. , ZELINOVÁ, M. Rozvoj tvorivosti dětí a mládeže. Bratislava : SPN, 1990.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/PdDR_ASTZ