PdF:RV2MP_1OSR Osobnostní a soc. rozvoj - Informace o předmětu
RV2MP_1OSR Osobnostní a sociální rozvoj
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RV2MP_1OSR/01: Čt 11:10–11:55 učebna 27, A. Prokopová
RV2MP_1OSR/02: St 13:55–14:40 učebna 27, A. Prokopová
RV2MP_1OSR/03: Čt 14:50–15:35 učebna 27, A. Prokopová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto kurzu student rozumí biodromálnímu pojetí psychologie vývoje osobnosti, zná protektivní a rizikové faktory osobnostního rozvoje a dovede je ilustrovat na konkrétních příkladech.
- Osnova
- 1. Psychologie osobnostního vývoje, biodromální („life-span“) přístup, základní pojmy 2. Faktory psychického vývoje, bio-psycho-sociální determinace psychického vývoje 3. Průběhové formy psychického vývoje, vývojová stadia, vývojové krize 4. Periodizace psychického vývoje, celoživotní duševní vývoj, hlavní linie biodromálního vývoje 5. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje, význam sebereflexe.
- Literatura
- Literature in Teacher's Information
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 2., přeprac. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
- Výukové metody
- Studenti si na začátku semestru volí způsob absolvování výuky; jedním je průběžná seminární práce, druhým aktivní účast ve skupině, zaměřené na sebepoznávání.
- Metody hodnocení
- Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je buď odevzdání a prezentování seminárního úkolu nebo aktivní účast ve skupině zaměřené na sebepoznávání.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/whealthedu/
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha : Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. Psyché [Grada Publishing]. ISBN 80-7169-195-. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha : Avicenum, 1991. 284 s. Obsahuje bibliografii. HELUS, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 259 s. Knižnice psychologické literatury. Obsahuje bibliografii. KOCOURKOVÁ, J. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1978. 343 s.: t. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství [Langmeier, 1963]. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1963. 279 s. Říčan, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. 435 s. : 1. Bibliogr. s. 430-431. - Jm., věc. rejstř. ISBN 80-7038-078-0. FRANKL, V. E. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha : Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994. 88 s. Psychoterapie; sv. 5. ISBN 80-901601-4-. MATĚJČEK, Z., LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha : Panorama, 1986. 365 s. : i. Edice Pyramida [Panorama]. Obsahuje bibliografii. Xerokopie. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života : můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu ? Praha : Lidové noviny, 1996. 399 s. Psychologie P; sv. 6. ISBN 80-7106-139-5. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie [Vágnerová, 1999]. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999. 353 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7184-803-4. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/RV2MP_1OSR