SP7MP_MTP2 Metodologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7MP_MTP2/01: každou sudou středu 7:30–9:10 učebna 52, L. Slepičková
SP7MP_MTP2/02: každou lichou středu 7:30–9:10 učebna 52, L. Slepičková
Předpoklady
Metodologie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu budou studenti seznámeni se základy vědecké práce, generováním a ověřováním vědeckých poznatků. Studenti se seznámí se základními výzkumnými strategiemi a jejich aplikací na konkrétní výzkumný problém a s jednotlivými prvky výzkumného návrhu, jakým jsou výzkumné otázky, hypotézy, proměnné, indikátory. Osvojí si také řadu dalších pojmů, klíčových pro vědeckou metodologii v sociálních vědách: reprezentativita, reliabilita, validita atd. Kurz je orientován prakticky – studenti budou v jeho průběhu sestavovat výzkumný návrh, který by měl vycházet z tématu, zvažovaného pro magisterskou diplomovou práci. Osvojí si tak schopnost formulovat výzkumné problémy a otázky v pojmech a konceptech sociálních věd, operacionalizovat tyto pojmy pomocí empiricky pozorovatelných ukazatelů (indikátorů), zvolit adekvátní strategii sběru dat, která jim umožní výzkumné otázky zodpovědět, simplifikovat realitu v relevantních modelech (hypotézy o vztazích mezi proměnnými) a zacházet s odbornou literaturou.
Osnova
  • 1. Úvod. Vědecká metoda. Věda versus zdravý rozum. Přírodní versus sociální vědy. Logika kvantitativního výzkumu. Výběr tématu pro výzkum. Výzkumné otázky. 2. Kvantitativní výzkum. Kauzalita. Od teorie k praxi. Hypotéza (teoretická a pracovní), proměnná, koncept, operacionalizace, měření, indikátory. 3. Základní kvantitativní metody. Jak sestavit dotazník? Co je to sekundární analýza? Populace, vzorek, reprezentativita. Validita a reliabilita výzkumu. 4. Logika kvalitativního výzkumu. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Kdy zvolit kvalitativní přístup? Indukce, generování hypotéz. Zakotvená teorie, etnografie. Zdroje kvalitativních dat. 5. Sběr dat v kvalitativním výzkumu. Zásady práce v terénu. Jak analyzovat kvalitativní data? Co je výstupem z kvalitativního výzkumu? 6. Práce s literaturou. Databáze, rešerše, zdroje. Jak psát odborný text? Jak vypadá dobře napsaný výzkumný projekt? Jak se dělá profesionální věda? Hlavní problémy odevzdaných projektů.
Literatura
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
  • Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 80-85931-15-X. info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostatné vypracování výzkumného projektu.
Metody hodnocení
Exam (test s uzavřenými otázkami, 65% správných odpovědí minimum), výzkumný projekt (samostatná práce studenta během semestru), práce s literaturou
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.