SPAMP_OFTA Oftalmologie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 11:10–11:55 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou.
Cílem předmětu je znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského zrakového orgánu. Dále budou posluchači seznámeni se základními chorobnými stavy, týkajícími se zraku, s jejich etiologií, patofysiologií, symptomy, terapií a prevencí.
Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu bude posluchač znát základní pojmy z oblasti anatomie a fysiologie oka, porozumí vybraným patologickým stavům, jejich příčinám, vzniku, projevům, léčbě a prevenci.
Osnova
  • 1. Historie a vývoj oboru
  • 2. Anatomie oka (uložení, zevní, střední a vnitřní vrstva), lomivá prostředí oka, přídatné orgány (adnexa)
  • 3. Visus a jeho vyšetření
  • 4. Periferní vidění a jeho vyšetření
  • 5. Výpadky zorného pole, význam
  • 6. Fysiologie vidění, sítnice, zraková dráha
  • 7. Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy
  • 8. Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu
  • 9. Elektrofysiologie oka a její využití
  • 10. Akomodace a její poruchy
  • 11. Presbyopie
  • 12. Základy geometrické optiky oka
  • 13. Refrakce oka, emetropie, ametropie
  • 14. Myopie, vznik a korekce
  • 15. Hypermetropie, vznik a korekce
  • 16. Astigmatismus a anizometropie, vznik a korekce
  • 17. Poruchy okohybného aparátu-přehled
  • 18. Strabismus konkomitující
  • 19. Strabismus inkomitantní
  • 20. Nystagmus
  • 21. Onemocnění sítnice-přehled, ROP
  • 22. Záněty sítnice
  • 23. Oběhové poruchy sítnice
  • 24. Retinopatie
  • 25. Degenerace sítnice
  • 26. Odchlípení, nádory a poranění sítnice
  • 27. Katarakty-přehled, příčiny vzniku
  • 28. Vrozené a perinatální katarakty
  • 29. Katarakty podmíněné metabolickými a fyzikálními vlivy
  • 30. Presenilní a senilní katarakty
  • 31. Léčení katarakt
  • 32. Glaukomy-přehled, příčiny vzniku
  • 33. Primární a sekundární glaukomy
  • 34. Glaukomy s uzavřeným úhlem (akutní a chronická forma)
  • 35. Glaukomy s otevřeným úhlem (chronický prostý glaukom, glaukom při nízkém nitroočním tlaku, glaukom hypersekreční)
  • 36. Kongenitální glaukom
  • 37. Sekundární glaukom, absolutní glaukom
  • 38. Terapie glaukomů.
Literatura
    doporučená literatura
  • VÍTEK, Jiří. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 126 s. ISBN 9788073151546. info
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
    neurčeno
  • VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, s. 13-26. ISBN 80-85931-75-3.
  • KRAUS, H. a kol. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-079-1.
Výukové metody
Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
Metody hodnocení
Zkoušku/kolokvium z předmětu studenti vykonají písemně, a to formou písemného testu. Test obsahuje 10 otázek s uzavřenou volnou odpovědí. Pro úspěšné absolvování předmětu musí být správných odpovědí alespoň polovina. Okruhy ke zkoušce jsou veřejné, respektují osnovu předmětu. V případě nesouhlasu studenta či jiných překážek, jež mu brání splnit písemnou formu (test), lze vyzkoušení provést ústně. Vyučující posluchači zadá 3 otázky, vycházející ze sylabu předmětu, umožní mu písemnou přípravu.
Po dohodě se studenty jim vyučující uloží domácí přípravu z doporučených informačních zdrojů k následující lekci. V případě potřeby je možné před výkladem nové látky ověřit a stručně připomenout anatomické a fysiologické poměry v organismu (slovně, obrázky, schématy, videoprojekcí, PC prezentací). V případě absence studenta ve výuce mu vyučující může zadat stručné písemné zpracování tématu, vztahujícího se k probírané látce. Konzultační hodiny mohou posluchači využívat k řešení problémů, týkajících se předmětu i svého studia.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=terminy-zima2006
Literární zdroje VÍTKOVÁ, M. et al. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999, 94 s. KOLEKTIV. Oční lékařství. Učebnice pro LF. Praha: Avicenum, 1987, 244 s. KOLEKTIV. Kompendium očního lékařství. Praha: Grada, 1997 VÍTEK, Jiří. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 126 s. ISBN 9788073151546. Oční lékařství. Edited by Pavel Rozsíval. Vyd. 1. Praha: Galén, 2006. 373 s. ISBN 8072624040.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace: zdravotní postižení.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.