SV4MP_PDG2 Pedagogicko-psychologická diagnostika 2

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4MP_PDG2/01: St 18:30–20:10 učebna 33, T. Kohoutek
Předpoklady
Absolvovat předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšíření informací z oblasti diagnostiky. Důraz kladen na samostatnou práci studentů, na jejich schopnosti situaci či klienta správně diagnostikovat a navrhnout různé alternativy, jak postupovat dál. Na konci kurzu bude student rozumět výsledkům testových vyšetření, bude schopen je kriticky zhodnotit a bude schopen se rozhodnout, jak postupovat v dané situaci či s daným klientem.
Osnova
  • 1. Klinické metody - rozhovor, pozorování, analýza spontánních produktů (analýza kresby či písemného výtvoru). 2. Testové metody - důraz kladen na pochopení výsledků různých testových metod. Porozumění standardizaci, validitě a reliabilitě. 3. Využití testových metod při výzkumu. 4. Historie testování inteligence jako ukazatel možných chyb v rámci diagnostiky. 5. Test kresby lidské postavy jako ukazatel ohrožení dítěte fyzickým týráním či sexuálním zneužíváním. Syndrom CAN. 6. Osobností dotazníky - jejich výhody a omezení. Ukázky konkrétních metod. 7. Psychosémantické metody. 8. Alternativní testové teorie.
Literatura
  • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • PETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 141 s. ISBN 8072542370. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka :pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 80-7106-168-9. info
Výukové metody
práce s diagnostickými nástroji (testy), skupinová diskuse
Metody hodnocení
příprava seminárních úkolů v průběhu semestru (test dětské kresby, osobnostní dotazník, psychosémantická metoda) přečtení knihy Jak neměřit člověka a aktivní účast v diskuzi o ní vypracování a prezentace závěrečného diagnostického projektu - ve skupinách cca 4-5 lidí si vybrat vhodné problematické téma, pomocí nově osvojených metod pokus o odpovědi na otázky
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.