PdF:SV4MP_PDG2 Ped.-psych. diagnostika 2 - Informace o předmětu
SV4MP_PDG2 Pedagogicko-psychologická diagnostika 2
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4MP_PDG2/01: St 18:30–20:10 učebna 33, T. Kohoutek
- Předpoklady
- Absolvovat předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Rozšíření informací z oblasti diagnostiky. Důraz kladen na samostatnou práci studentů, na jejich schopnosti situaci či klienta správně diagnostikovat a navrhnout různé alternativy, jak postupovat dál. Na konci kurzu bude student rozumět výsledkům testových vyšetření, bude schopen je kriticky zhodnotit a bude schopen se rozhodnout, jak postupovat v dané situaci či s daným klientem.
- Osnova
- 1. Klinické metody - rozhovor, pozorování, analýza spontánních produktů (analýza kresby či písemného výtvoru). 2. Testové metody - důraz kladen na pochopení výsledků různých testových metod. Porozumění standardizaci, validitě a reliabilitě. 3. Využití testových metod při výzkumu. 4. Historie testování inteligence jako ukazatel možných chyb v rámci diagnostiky. 5. Test kresby lidské postavy jako ukazatel ohrožení dítěte fyzickým týráním či sexuálním zneužíváním. Syndrom CAN. 6. Osobností dotazníky - jejich výhody a omezení. Ukázky konkrétních metod. 7. Psychosémantické metody. 8. Alternativní testové teorie.
- Literatura
- URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
- SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
- PETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni : příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002, 141 s. ISBN 8072542370. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- GOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka :pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998, 436 s. ISBN 80-7106-168-9. info
- Výukové metody
- práce s diagnostickými nástroji (testy), skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- příprava seminárních úkolů v průběhu semestru (test dětské kresby, osobnostní dotazník, psychosémantická metoda) přečtení knihy Jak neměřit člověka a aktivní účast v diskuzi o ní vypracování a prezentace závěrečného diagnostického projektu - ve skupinách cca 4-5 lidí si vybrat vhodné problematické téma, pomocí nově osvojených metod pokus o odpovědi na otázky
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SV4MP_PDG2