PdF:SVV3S_ISPD Integrativní spec. ped. - Informace o předmětu
SVV3S_ISPD Integrativní speciální pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SVV3S_ISPD/01: Út 15:45–16:30 centrum, P. Pitnerová
- Předpoklady
- Cílem předmětu je získat základní vědomosti z integrativní speciální pedagogiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice integrace a inkluze v současném vzdělávacím systému v ČR a jeho komparace s vybranými vzdělávacími systémy v zahraničí. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky v třídě integrující žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy. 2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání. 4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením. 5. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče. 6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie. 7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom. 8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. 9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 10. Dětská mozková obrna. 11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 12. Komunikace se zrakově postiženými. 13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. 15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. 16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. 17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 18. Reedukace specifických poruch učení. 19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. 20. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
- Literatura
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, interaktivní diskuse.
- Metody hodnocení
- 1. Propracovaný model IEP pro studenta se speciálními potřebami. 2. Napište esej na téma "Možnosti integrace a začleňování." 3. Připravit lekci plán pro integrační model třídy pomocí acqured učebních strategií. 4. Předloží potřebné materiální, technické a organizační změny potřebné pro úspěšné začlenění modelu studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. 5. Připravit dokumenty pro rozhovor s rodiči a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Písemný test.
- Informace učitele
- BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005, 416 s. ISBN 80-86633-37-3 BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. 1. vydání. Brno : MU, 2006. 188 s. ISBN 80-210-3971-X. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.).Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. Distanční texty: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2007. Jiné zdroje: Ústav pro informace ve vzdělání http://www.uiv.cz Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy www.msmt.cz Rámcový vzdělávací program www.rvp.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SVV3S_ISPD