SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Imrichovská (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Soňa Klempová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Svetlana Síthová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7BP_SP1S/01: Čt 11:10–11:55 učebna 51
SZ7BP_SP1S/02: Po 12:05–12:50 učebna 51, L. Gajzlerová
SZ7BP_SP1S/03: Po 7:30–8:15 učebna 56, L. Gajzlerová
SZ7BP_SP1S/04: St 14:50–15:35 učebna 56, P. Kopečný
SZ7BP_SP1S/05: St 9:20–10:05 učebna 51, S. Klempová
SZ7BP_SP1S/06: Čt 8:25–9:10 učebna 60, S. Síthová
SZ7BP_SP1S/07: Čt 13:55–14:40 učebna 51, S. Síthová
SZ7BP_SP1S/08: St 11:10–11:55 učebna 56, S. Klempová
SZ7BP_SP1S/09: Čt 12:05–12:50 učebna 56, S. Síthová
SZ7BP_SP1S/10: Čt 7:30–8:15 učebna 51, S. Klempová
SZ7BP_SP1S/11: Po 9:20–10:05 učebna 60, L. Gajzlerová
SZ7BP_SP1S/12: St 15:45–16:30 učebna 56, L. Gajzlerová
SZ7BP_SP1S/13: Út 11:10–11:55 učebna 33, V. Linhartová
SZ7BP_SP1S/14: Čt 13:00–13:45 učebna 51, L. Gajzlerová
SZ7BP_SP1S/15: St 16:40–17:25 učebna 56, L. Gajzlerová
SZ7BP_SP1S/16: St 10:15–11:00 učebna 37, L. Gajzlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit učivo z přednášky z oboru speciální pedagogika. Požaduje se aktivní účast na seminářích, příprava prezentace na vybrané téma (viz níže - informace učitele) a jeho interpretace a skupinová diskuse k presentovanému tématu. Cílem předmětu je prohloubení znalostí o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Student by měl být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci předmětu student propojí získané základními pojmy z přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů týkající se problematiky probraných oblastí speciální pedagogiky. Student je po absolvování připraven na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebai do běžné školy.
Osnova
  • Témata pro samostatné prezentace: Speciální pedagogika: Postoje společnosti k osobám s postižením, systém sociálních služeb, zaměstnávání, nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví Integrace – formy integrace, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace, případové studie Diagnostika – cíle, metody, terminologie, případová studie Poradenské služby – funkce SPC, PPP, SVP Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa - prezentace školního vzdělávacího programu Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie Autismus - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, případové studie Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie
Literatura
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
Výukové metody
Seminář, účast nutná, max 2 omluvené absence, aktivní účast v semináři, výstupy s diskuzí, zpracování postru na zadané téma
Metody hodnocení
Rozsah práce studentů: Požadavky k získání zápočtu: Prezentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse) na vybrané téma (bude upřesněno vyučujícím). max 2 omluvené absence, aktivní účast v semináři, výstupy s diskuzí
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty: Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1. Doporučená literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005b, 420 s. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1. ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9. Studijní opory: http://www.msmt.cz; http://www.ped.muni.cz/wsedu • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9. • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. • BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-144-7. • OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. • HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4. • VÍTEK, J. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 128 s., ISBN 978-80-7315-154-6. Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují studenti oboru Speciální pedagogika.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.