PdF:SZ7BP_SP1S Speciální ped. 1 - seminář - Informace o předmětu
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Lenka Drusová (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Pavlína Grác Livňanská (cvičící)
Mgr. Jana Imrichovská (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7BP_SP1S/01: St 13:00–13:45 učebna 52, L. Gajzlerová
SZ7BP_SP1S/02: St 10:15–11:00 učebna 52, L. Drusová
SZ7BP_SP1S/03: Po 7:30–8:15 učebna 52, M. Šedá
SZ7BP_SP1S/04: Po 16:40–17:25 učebna 52, K. Štrausová
SZ7BP_SP1S/05: Po 15:45–16:30 učebna 53, J. Imrichovská
SZ7BP_SP1S/06: Út 15:45–16:30 učebna 56, P. Grác Livňanská
SZ7BP_SP1S/07: Čt 7:30–8:15 učebna 52, I. Jůzová
SZ7BP_SP1S/08: Út 17:35–18:20 učebna 52, J. Andrysová
SZ7BP_SP1S/09: St 13:55–14:40 učebna 52, P. Grác Livňanská
SZ7BP_SP1S/10: Út 10:15–11:00 učebna 53, L. Drusová
SZ7BP_SP1S/11: St 15:45–16:30 učebna 52, M. Šedá
SZ7BP_SP1S/12: Po 13:55–14:40 učebna 56, K. Štrausová
SZ7BP_SP1S/13: Po 17:35–18:20 učebna 52, J. Imrichovská
SZ7BP_SP1S/14: Út 12:05–12:50 učebna 52, P. Segeťová
SZ7BP_SP1S/15: St 14:50–15:35 učebna 52, I. Jůzová
SZ7BP_SP1S/16: Čt 12:05–12:50 učebna 53, P. Segeťová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 480 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/480, pouze zareg.: 0/480, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/480 - Mateřské obory/plány
- předmět má 77 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit učivo z přednášky z oboru speciální pedagogika. Požaduje se aktivní účast na seminářích, příprava prezentace na vybrané téma (viz níže - informace učitele) a jeho interpretace a skupinová diskuse k presentovanému tématu. Cílem předmětu je prohloubení znalostí o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Student by měl být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci předmětu student propojí získané základními pojmy z přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů týkající se problematiky probraných oblastí speciální pedagogiky. Student je po absolvování připraven na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebai do běžné školy. - Osnova
- Témata pro samostatné prezentace: Speciální pedagogika: Postoje společnosti k osobám s postižením, systém sociálních služeb, zaměstnávání, nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví Integrace – formy integrace, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace, případové studie Diagnostika – cíle, metody, terminologie, případová studie Poradenské služby – funkce SPC, PPP, SVP Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa - prezentace školního vzdělávacího programu Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, DMO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie Autismus - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, případové studie Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie
- Literatura
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- Výukové metody
- Seminář, účast nutná, max 2 omluvené absence, aktivní účast v semináři, výstupy s diskuzí, zpracování postru na zadané téma
- Metody hodnocení
- Rozsah práce studentů: Požadavky k získání zápočtu: Prezentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse) na vybrané téma (bude upřesněno vyučujícím). max 2 omluvené absence, aktivní účast v semináři, výstupy s diskuzí
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty: Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1. Doporučená literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005b, 420 s. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2. SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1. ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9. Studijní opory: http://www.msmt.cz; http://www.ped.muni.cz/wsedu • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9. • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. • BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-144-7. • OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. • HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4. • VÍTEK, J. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 128 s., ISBN 978-80-7315-154-6. Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují studenti oboru Speciální pedagogika.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SZ7BP_SP1S