PdF:SZ7BP_SoPs Sociální psychologie - Informace o předmětu
SZ7BP_SoPs Sociální psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Kročáková (náhr. zkoušející)
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Michaela Vacková (náhr. zkoušející) - Garance
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 10:15–11:00 učebna 50, St 13:55–14:40 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- The course of social psychology is focused at forming fundamentals of socially-psychological thinking in the context of professions oriented at work with people. It reviews the theory of interpersonal interactions in macro- and micro-social space. It deals with socially-psychological aspects of pedagogical communication; it informs about the rules and conditions of adequate social perception and attribution; both of them in connection with cultivation and self-education possibilities. The second essential part is formed by psychology of group life; psychological aspects of a structure and dynamics of groups with respect to the specificity of various sorts of children and youth groups and various spheres of social life.
- Osnova
- 1. Sociální psychologie - objekt a předmět sociální psychologie; postavení sociální psychologie v systému psychol.disciplín; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie; možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v praxi učitele a vychovatele; aplikovaná sociální psychologie. 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení. 4.-5. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. 6.- 7.Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. 8. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 9. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 10. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. 11. Školní třída jako sociální skupina - rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času. 12. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 13. Aktivizující metody a postupy v práci učitele využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 14. Závěrečná syntetizující úvaha nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů.
- Literatura
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
- VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
- HELUS, Zdeněk. Úvod do sociální psychologie : (aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 194 s. ISBN 8072900544. info
- SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
- VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
- KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
- Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Písemný test. Tematické okruhy k testu vychází z programu přednášek a jsou uvedeny na webu: http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie [Nakonečný, 1999]. Vyd. 1. Praha : Academia, 1999. 287 s. Bibliografie: s. 274-277. - Věcný rejstřík. - Jmenný rejstřík. ISBN 80-200-0690-7. > Výrost, Jozef - Slaměník, Ivan. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. > Řezáč, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. > Kohoutek, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004. 215 s. ISBN nepřiděleno. > Nakonečný, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. 225 s. ISBN 802470577X. > Sociální psychologie :moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. 769 s. ISBN 8073670925. > Lašek, Jan. Kapitoly ze sociální psychologie. I. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. 115 s. Bibliografie: s. 109-112. -- Rejstřík. ISBN 80-7041-533-9. > Výrost, Josef - Slaměník, Ivan. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. > Komárková, Růžena - Slaměník, Ivan - Výrost, Josef (eds). Aplikovaná sociální psychologie III. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. > Svoboda, Mojmir. Aplikace socialni psychologie. 2. vyd. Praha : SPN, 1988. > Aplikovaná sociální psychologie. 1. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 383 s. ISBN 80-7178-269-6. > Svoboda, Mojmír. Aplikace sociální psychologie. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 109 s. Bibliogr. na konci kap. - Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je primárně ukončen zkouškou, pokud má student předmět zapsán opakovaně, ukončí jej kolokviem.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SZ7BP_SoPs