SZ7BP_SoPs Sociální psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Krása, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Zuzana Kročáková (náhr. zkoušející)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 11:10–11:55 učebna 50, Út 12:05–12:50 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 53 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course of social psychology is focused at forming fundamentals of socially-psychological thinking in the context of professions oriented at work with people. It reviews the theory of interpersonal interactions in macro- and micro-social space. It deals with socially-psychological aspects of pedagogical communication; it informs about the rules and conditions of adequate social perception and attribution; both of them in connection with cultivation and self-education possibilities. The second essential part is formed by psychology of group life; psychological aspects of a structure and dynamics of groups with respect to the specificity of various sorts of children and youth groups and various spheres of social life.
Osnova
  • 1. Sociální psychologie - objekt a předmět sociální psychologie; postavení sociální psychologie v systému psychol.disciplín; význam studia sociální psychologie pro učitele a profese v oblastech výchovy, vedení, řízení, péče a terapie; možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v praxi učitele a vychovatele; aplikovaná sociální psychologie. 2. Humanizace člověka - socializace osobnosti - psychologická charakteristika procesu socializace jedince; procesy personalizace, kulturace, profesionalizace a socializace; specifika řízené socializace (výchovy) a dalších socializačních mechanizmů a vlivů; kritéria efektivity socializace. Produkty socializace. 3. Sociální učení jako psychologický mechanizmus socializace; sociální posilování, imitace, identifikace; podmínky efektivity sociálního učení. 4.-5. Psychologie mezilidských vztahů základní znaky interakcí (vztažnost, stimulace, ovlivnění); kritéria efektu interakce (aktivita, úroveň zprostředkovanosti, hodnoty); Typy součinnosti (koexistence, koordinace, kooperace; rivalita, soutěžení, reciprocita); některé možnosti psychologické analýzy mezilidských vztahů. 6.- 7.Komunikace - komunikační obsahy; druhy a styly komunikace; efektivní komunikace. 8. Percepce a atribuce - senzitivita; situační vnímání; utváření obrazu jiného člověka, zdroje vnímání a posuzování jiného člověka; chyby v percepci; atribuce, sebepercepce a sebehodnocení. 9. Sociální vlastnosti a rysy osobnosti - kooperativnost - sociabilita - tolerance - sociální tvořivost - mínění a postoje - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. 10. Psychologická charakteristika sociální skupiny se zaměřením na malou sociální skupinu, znaky, atributy sociální skupiny - struktura a dynamika malé sociální skupiny; skup. normy, cíle a způsoby jejich dosahování; Tým; týmové role. 11. Školní třída jako sociální skupina - rodina a školní třída jako sociální skupiny - charakteristika a psychologický význam skupin volného času. 12. Problémové, náročné a konfliktní sociální situace (frustrace - deprivace - stres: hledisko sociálně- psychologické), konfliktní situace (konflikty intra- a interskupinové, konflikty rolí; frustrace jako sociální situace, frustrace jako stav (prožitek), typické reakce žáků na frustraci; situace frustrace a stresu; stres - hledisko sociálněpsychologické; frustrační tolerance; sociální faktory utváření odolnosti vůči stresu a frustraci; deprivace (sociální) - důsledky. 13. Aktivizující metody a postupy v práci učitele využívající sociálně-psychologických výcvikových technik. 14. Závěrečná syntetizující úvaha nad poznatkovým systémem SP, event. volné téma dle zájmu studentů.
Literatura
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • Principles of Social Psychology (Orig.) : Základy sociální psychologie [Hayes, 1998] : Základy sociální psychologie [Hayes, 2003]. info
  • HELUS, Zdeněk. Úvod do sociální psychologie : (aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001, 194 s. ISBN 8072900544. info
  • SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004, 215 s. ISBN nepřiděleno. info
  • VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
Výukové metody
přednáška, četba
Metody hodnocení
Podmínkou připuštění ke ZK je úspěšné splnění požadavků v seminářiZS7BP_sSOP Písemný test. Tematické okruhy k testu vychází z programu přednášek a jsou uvedeny na webu: http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wpsy/SP_SYLAB/sylab_SP.htm
Nakonečný, Milan. Sociální psychologie [Nakonečný, 1999]. Vyd. 1. Praha : Academia, 1999. 287 s. Bibliografie: s. 274-277. - Věcný rejstřík. - Jmenný rejstřík. ISBN 80-200-0690-7. > Výrost, Jozef - Slaměník, Ivan. Sociálna psychológia : Sociální psychologie [Výrost, 1997]. > Řezáč, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno : Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. > Kohoutek, Rudolf. Sociální psychologie. Brno, 2004. 215 s. ISBN nepřiděleno. > Nakonečný, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. 225 s. ISBN 802470577X. > Sociální psychologie :moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. 769 s. ISBN 8073670925. > Lašek, Jan. Kapitoly ze sociální psychologie. I. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. 115 s. Bibliografie: s. 109-112. -- Rejstřík. ISBN 80-7041-533-9. > Výrost, Josef - Slaměník, Ivan. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. > Komárková, Růžena - Slaměník, Ivan - Výrost, Josef (eds). Aplikovaná sociální psychologie III. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. > Svoboda, Mojmir. Aplikace socialni psychologie. 2. vyd. Praha : SPN, 1988. > Aplikovaná sociální psychologie. 1. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 383 s. ISBN 80-7178-269-6. > Svoboda, Mojmír. Aplikace sociální psychologie. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 109 s. Bibliogr. na konci kap.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je primárně ukončen zkouškou, pokud má student předmět zapsán opakovaně, ukončí jej kolokviem.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018.