SZ7MP_sPPs Seminář z pedagogické psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Kročáková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_sPPs/01: každé liché pondělí 13:55–14:40 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/02: každé sudé pondělí 14:50–15:35 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/03: každé liché pondělí 10:15–11:00 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/04: každé sudé pondělí 9:20–10:05 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/05: každou lichou středu 9:20–10:05 učebna 3, Z. Kročáková
SZ7MP_sPPs/06: každou lichou středu 10:15–11:00 učebna 51, Z. Kročáková
SZ7MP_sPPs/07: každé sudé pondělí 13:55–14:40 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/08: každé liché pondělí 14:50–15:35 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/09: každé sudé pondělí 10:15–11:00 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/10: každé liché pondělí 9:20–10:05 učebna 35, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/11: každou sudou středu 9:20–10:05 učebna 3, Z. Kročáková
SZ7MP_sPPs/12: každou sudou středu 10:15–11:00 učebna 51, Z. Kročáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V semináři jsou diskutována témata z přednášek, prostřednictvím referátů a malých výzkumných sond. Hlavní cíle semináře jsou: - student je schopen řešit praktické problémy pedagogické psychologie
- student je schopen analyzovat jednoduché problémy ve vzdělávání a výchově
- chápe základní termíny a teorie
Osnova
  • 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
  • Metodologické otázky ped. ps. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání.. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, speciální psychol. metodiky (psychol. testy a dotazníky), analýza produktů činnosti.
  • 2. Učení.
  • Zrání a učení. Kategorie učení v psychologii (širší a užší pojetí). Učení a paměť. Druhy učení: učení podmiňováním (klasické a operační podmiňování), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení jako řešení problémů. Přeučení. Řízené učení. Současné teorie učení.
  • 3. Učení - klasické teorie.
  • Asocianistické tradice ve výzkumu učení. Výzkum učení v etologii (imprinting). Konekcionalismus - E. L. Thorndike. I. P. Pavlov (podmíněný reflex). Teorie učení vycházející z behaviorismu: J. B. Watson, B. F. Skinner. Gestalt-psychologie a teorie učení vhledem ("aha-moment").
  • 4. Učení a motivace.
  • Aspirační úroveň. Zážitek úspěchu. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference Opakování, zapomínání a mnemotechnika.
  • 5. Učení a inteligence.
  • Vymezení inteligence a její měření. Nadprůměrná a podprůměrná inteligence v pedagogickém procesu. Mentální retardace. Struktura inteligence. Tvořivost (kreativita): vymezení, vlastnosti tvořivosti. Fantazie a imaginace. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti.
  • 6. Učení a vyučování.
  • Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování. Individuální rozdíly v učení. Kognitivní styl. Styly učení. Učení z textu. Psychologické základy didaktických zásad.
  • 7. Školní úspěch a neúspěch.
  • Relativní neprospěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. LMD (ADHD/ADH), SPU. Stres, zátěž, přetěžování. Tréma, její prevence a redukce. Předzkouškové stavy a psychohygiena zkoušky. Pedagogicko-psychologické poradenství.
  • 8. Psychologické otázky výchovy.
  • Odměna a trest. Rodina a výchova, neúplná rodina. Styly (způsoby) výchovy. Vzory ve výchově. Kulturní stimulace. Psychologické otázky využívání volného času. Výchova a sebevýchova. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Převýchova. Agresivita a šikana.
  • 9. Osobnost žáka. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Role žáka. Interakce učitel - žák. Rodina - domov - škola. Sociální klima třídy. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Učitelovy postoje k žákům. Vztahy mezi učiteli. Vztah učitele a žáka. Sebereflexe učitele.
  • 10. Psychologické otázky výchovných cílů. Péče o rozvoj vlastní osobnosti. Perspektivy rozvoje pedagogické psychologie a současné úkoly našeho školství.
Literatura
  • Ebrary Education etc. http://www.ped.muni.cz/wlib/
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
Výukové metody
aktivní účast v diskusi, práce na individuálních projektech, domácí příprava, četba, seminární práce
Metody hodnocení
seminární práce, písemný zápočtový test (70% minimum)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.