SZ7MP_sPPs Seminář z pedagogické psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Kročáková (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_sPPs/01: každé sudé pondělí 12:05–12:50 učebna 42, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/02: každé liché pondělí 11:10–11:55 učebna 25, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/03: každé sudé pondělí 15:45–16:30 učebna 53, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/04: každou sudou středu 13:55–14:40 učebna 58, J. Lukas
SZ7MP_sPPs/05: každou lichou středu 14:50–15:35 učebna 58, J. Lukas
SZ7MP_sPPs/06: každou sudou středu 15:45–16:30 učebna 58, J. Lukas
SZ7MP_sPPs/07: každé liché pondělí 12:05–12:50 učebna 42, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/08: každé sudé pondělí 11:10–11:55 učebna 25, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/09: každé liché pondělí 15:45–16:30 učebna 53, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/10: každou lichou středu 13:55–14:40 učebna 58, J. Lukas
SZ7MP_sPPs/11: každou sudou středu 14:50–15:35 učebna 58, J. Lukas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 46 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V semináři jsou diskutována témata z přednášek, prostřednictvím referátů a malých výzkumných sond. Hlavní cíle semináře jsou: - student je schopen řešit praktické problémy pedagogické psychologie
- student je schopen analyzovat jednoduché problémy ve vzdělávání a výchově
- chápe základní termíny a teorie
Osnova
  • 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.
  • Metodologické otázky ped. ps. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání.. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, speciální psychol. metodiky (psychol. testy a dotazníky), analýza produktů činnosti.
  • 2. Učení.
  • Zrání a učení. Kategorie učení v psychologii (širší a užší pojetí). Učení a paměť. Druhy učení: učení podmiňováním (klasické a operační podmiňování), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení jako řešení problémů. Přeučení. Řízené učení. Současné teorie učení.
  • 3. Učení - klasické teorie.
  • Asocianistické tradice ve výzkumu učení. Výzkum učení v etologii (imprinting). Konekcionalismus - E. L. Thorndike. I. P. Pavlov (podmíněný reflex). Teorie učení vycházející z behaviorismu: J. B. Watson, B. F. Skinner. Gestalt-psychologie a teorie učení vhledem ("aha-moment").
  • 4. Učení a motivace.
  • Aspirační úroveň. Zážitek úspěchu. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference Opakování, zapomínání a mnemotechnika.
  • 5. Učení a inteligence.
  • Vymezení inteligence a její měření. Nadprůměrná a podprůměrná inteligence v pedagogickém procesu. Mentální retardace. Struktura inteligence. Tvořivost (kreativita): vymezení, vlastnosti tvořivosti. Fantazie a imaginace. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti.
  • 6. Učení a vyučování.
  • Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování. Individuální rozdíly v učení. Kognitivní styl. Styly učení. Učení z textu. Psychologické základy didaktických zásad.
  • 7. Školní úspěch a neúspěch.
  • Relativní neprospěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. LMD (ADHD/ADH), SPU. Stres, zátěž, přetěžování. Tréma, její prevence a redukce. Předzkouškové stavy a psychohygiena zkoušky. Pedagogicko-psychologické poradenství.
  • 8. Psychologické otázky výchovy.
  • Odměna a trest. Rodina a výchova, neúplná rodina. Styly (způsoby) výchovy. Vzory ve výchově. Kulturní stimulace. Psychologické otázky využívání volného času. Výchova a sebevýchova. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Převýchova. Agresivita a šikana.
  • 9. Osobnost žáka. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Role žáka. Interakce učitel - žák. Rodina - domov - škola. Sociální klima třídy. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Učitelovy postoje k žákům. Vztahy mezi učiteli. Vztah učitele a žáka. Sebereflexe učitele.
  • 10. Psychologické otázky výchovných cílů. Péče o rozvoj vlastní osobnosti. Perspektivy rozvoje pedagogické psychologie a současné úkoly našeho školství.
Literatura
  • Ebrary Education etc. http://www.ped.muni.cz/wlib/
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
Výukové metody
aktivní účast v diskusi, práce na individuálních projektech, domácí příprava, četba, seminární práce
Metody hodnocení
seminární práce, písemný zápočtový test (70% minimum)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.