VP_Mod10 Specifika podpory žáků se zdravotním postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
10 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po absolvování schopen vysvětlit současné přístupy k problematice integrace a inkluze žáků se zdravotním postižením a je schopen je v rámci poradenské činnosti aplikovat do konkrétních podmínek školy.
Osnova
  • Výchozí termíny speciální pedagogiky, integrace, inkluze, vytváření inkluzivního prostředí školy a třídy. Speciálně pedagogická a pedagogicko-psychologická diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb, diagnostická kritéria, intervenční činnosti. Speciálně pedagogické metody a techniky, kompenzační a didaktické pomůcky, jejich využívání. Spolupráce s PPP a SPC v procesu integrace. Modely začlenění žáků se zdravotním postižením do pedagogického procesu, týmová spolupráce pedagogických pracovníků a jejich kompetence. Individuální vzdělávací plány. Podpora žáka, jeho rodiny a pedagogických pracovníků.
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, prezentace odborníků v oblasti, domácí příprava, četba
Metody hodnocení
písemný test (70%)
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.