Vs3_REFmrk Reflexivní seminář - muzeum romské kultury

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Marcela Landová (zástupce)
Mgr. MgA. Michal Maruška (přednášející)
Mgr. Marcela Landová (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
- zápis předmětu Teoretický kurz MRK - muzeum romské kultury a Tvůrčí dílna MRK - muzeum romské kultury
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seznámení studentů se specifiky (zejména se specifickými potřebami) cílové skupiny. Zpětné reflexe zvláštností, které studenti zaznamenali během praktikování v kontaktu s klienty, pojmenování zkušeností, které lze přenést do dalších situací. Reflexe vlastních možností a limitací, se kterými studenti vstupují do komunikace s klienty, pokus o definici vlastních osobnostních úskalí (například předsudků, představ, nesprávných informací) nebo hledání dalších nevyužitých zdrojů v kreativitě, které ještě mohou studenti nabídnout.
Osnova
  • · stresové faktory klienta, jeho prožívání, následné možné projevy chování · definování modelových situací s ohledem na potřeby klienta · role a chování studenta v neformálním, ale strukturovaném setkání s klientem · vhodnost zvolené výtvarné metody vzhledem k potřebám klienta (např. specifika náboženské a kulturní příslušnosti, možnosti komunikace – jazykové bariéry, intelekt nebo jiné limitace, např. somatické, aktuální psychický stav) · definování očekávání (cíle) studenta z kontaktu a práce s klientem · podpůrná skupinová reflexe (vyhodnocení) tvůrčích dílen vzhledem k předešlým bodům osnovy · individuální podpora studenta ve zpětné sebereflexi v rámci významných psychol. momentů v průběhu tvůrčí dílny i mimo ni.
Literatura
  • SOJÁK, Petr. "Kudy cesta nevede" - Reflexe při skupinové práci při přípravě sociálního pedagoga na Pedagogické fakultě MU. In 5. mezinárodní konference o výchově a volném čase. 2009. info
  • Conditio humana - konstanta (č)i historická proměnná? : koncepty historické antropologie a teoretické reflexe v současné historiografii : [sborník příspěvků z workshopu "Antropologie - historie - teorie" konaného na FHS UK v Praze dne 17.11. Edited by Lucie Storchová. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2007, 200 s. ISBN 9788086971360. info
  • NĚMEC, Jiří. Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Svět výchovy a vzděláví v reflexi současného pedagogického výzkumu - sborník abstrakt. 1. vyd. 2007, s. 96. ISBN 978-80-7040-987-9. info
  • HÖHNE, Sylva. Harmonizace rodiny a zaměstnání - současné možnosti a jejich reflexe u mladé rodičovské generace. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2006, 108 s. ISBN 8087007387. URL info
Výukové metody
Seminář, osobní konzultace
Metody hodnocení
Aktivní účast studenta na setkáních (reflexivních seminářích) s vyučujícím. Vlastní významné postřehy z tvůrčích dílen zaznamenané v elektronické a tištěné podobě min. 1 str. A4 textu.
Informace učitele
Výuka probíhá ve vyhlášených termínech (čtvrtky a pátky), student absolvuje alespoň 3 setkání. Předmět vznikl v rámci projektu: Speciální výtvarná výchova (CZ.1.07/2.2.00/15.0210) Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013.