ZS1BK_ZBUC Základy biologického učiva

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Synková (cvičící), Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Aktivní účast na cvičení
Seminární práce
Zápočtový test
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je odborný rozvoj úrovně základních znalostí, dovedností i postojů z oblasti živé přírody, potřebných pro práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání:
- zaměřuje se na základní metody biologie (pozorování změn v přírodě během roku, pozorování přírodnin a biologické pokusy) a aplikaci základních znalostí z IVZ II a IVZ III do školní praxe
- v souvislosti s cílem porozumět základním biologickým projevům živých organismů se zabývá i dovednostmi, důležitými pro popis a třídění přírodnin a procvičuje poznávání organismů modelových pro 1. st. (především se zaměřením na říši živočichů a hub)
- současně se zaměřuje i na motivační prvky v biologii v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní a zabývá se i problematikou zoofobií u dětí.
Předmět je součástí souboru povinných předmětů programu „Biologie pro život a zdraví“. V teoretické rovině navazuje především na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti - IVZ”, v dovednostní rovině obsahově navazuje na předmět Terénní cvičení z pěstitelství,geologie a aplikované ekologie jako další fáze "Dynamického modelu zkušenostního učení" v environmentálním vzdělávání studentů Učitelství pro 1. st.
Osnova
  • Základní metody biologie – pozorování a pokus: realizace v terénu, ve škole v koutku přírody, ve specializovaných pracovištích (na výstavě, v MZM Brno, v ZOO, v ekologických centrech aj. )
  • Buňka – mikroskopování, pozorování mikroorganismů, rostlin, hub a živočichů
  • Meterorologie a fenologie (houby a živočichové)
  • Houby – práce s odbornou literaturou a modely, využití odborného pracovníka a zařízení (výuka v houbařské poradně MZM Brno)
  • Bezobratlí a obratlovci, procvičování poznávání organismů modelových pro 1.st. (Využití výukových programů - výuka v MZM Brno– Fauna, flora Moravy)
Literatura
  • MONTMORILLONOVÁ, Blandine de. La nature jour apres jour (Orig.) : Příroda den po dni. info
  • The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi. info
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
Výukové metody
laboratorní cvičení
Metody hodnocení
Předmět je zakončen NÁROČNÝM ZÁPOČTEM.
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení, odevzdání skupinové seminární práce a úspěšné složení testu z poznávání přírodnin a teorie.
pro úspěšné ukončení předmětu je závazné získání nejméně 75 bodů ze 100.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka neprobíhá! Předmět je vypsán mimořádně pouze pro opakující studenty.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/ZS1BK_ZBUC