PdF:ZS1MK_LDL1 Didaktika literární výchovy 1 - Informace o předmětu
ZS1MK_LDL1 Didaktika literární výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MK_LDL1/OS01: Pá 2. 11. 9:20–11:00 učebna 36, Pá 21. 12. 13:55–15:35 učebna 36, J. Zítková
- Předpoklady
- ZS1BK_LLM2 Literatura pro mládež 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu studenti porozumí základním otázkám oboru, vysvětlí základní problematiku techniky čtení a její diagnostiky v primární škole, budou schopni použít informace o hodnotících kritériích čítanek k vlastnímu zhodnocení vybrané učebnice.
- Osnova
- 1. Obsah a cíle literární výchovy v pojetí RVP ZV a platných vzdělávacích programů. Obecné a nadčasové otázky obsahu a cílů literární výchovy jako estetickovýchovného předmětu. 2. Koncepce a charakteristika současných čítanek a dalších didaktických textů. Nejužívanější čítankové řady, základní specifika koncepcí jednotlivých nakladatelství. 3. Upevňování techniky čtení ve vyšších ročnících primární školy, diagnostika výkonu žáka ve čtení, diagnostické prověrky, věcné porozumění textu, čtenářská gramotnost.
- Literatura
- Čítanky a didaktické materiály pro 2.-5. ročník základní školy - nakladatelství Alter, Didaktis, Dialog, Fortuna, Fraus, Fragment, Nová škola, Prodos, SPN, a.s.
- TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
- TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 103 s. ISBN 80-85865-40-8. info
- CHALOUPKA, Otakar. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 101 s. ISBN 80-85865-41-6. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 70 s. info
- PLCH, Jaromír. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. URL info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, diskuse.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet. Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: písemná práce - komplexní zhodnocení vybrané čítanky pro primární školu (2.-5. ročník) z hlediska obsahu (verbální složka - ukázky, doplňkové texty; obrazová složka), didaktické vybavenosti (řídící a orientační aparát) a fungování učebnice v praxi (klady, zápory práce s učebnicí).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/ZS1MK_LDL1