ZS1MK_NDI1 Didaktika 1 - Nj

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Baroková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_NDI1/01: Pá 21. 9. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 5. 10. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 12. 10. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 19. 10. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 26. 10. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 2. 11. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 9. 11. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 16. 11. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 23. 11. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 30. 11. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 14. 12. 15:45–17:25 učebna 42, Pá 21. 12. 15:45–17:25 učebna 42, J. Baroková, A. Brychová
Předpoklady
NOW( ZS1MK_NCR1 Jazyk. cvič. a reálie 1 - Nj )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice, obsahu a principech výuky cizího jazyka na primárním stupni ZŠ. Dále pak osvojení dovedností v plánování výukových celků, analyzování učebních souborů a rozboru vyučovacích hodin. Důležité je i vytvoření základního kladného postoje k problematice výuky cizích jazyků u zmíněné věkové skupiny žáků.
Osnova
  • 1. Didaktika jako vědní obor.
  • 2. Vývoj metod výuky cizího jazyka a posouzení vhodnosti vybraných principů jednotlivých metod pro výuku u mladších žáků.
  • 3. Specifikace vzdělávacích a výchovných cílů u označené skupiny žáků.
  • 4. Principy výuky cizího jazyka na primárním stupni.
  • 5. Výukové metody a organizační formy.
  • 6. Nácvik dovednosti analyzovat vyučovací jednotku.
  • 7. Rozbor učebnic.
Literatura
  • Brychová, A.: Handreichungen zum Seminar Didaktik und Methodik deutsch als Fremdsprache
  • CROS, Rotraud. 10 kleine ZappelmännerDeutsch als Fremdsprache für Vor- und Grundschulkinder. 1. Aufl. München: Klett, Edition Deutsch, 1991, viii, 71,. ISBN 3-12-675091-5. info
  • SPIER, Anne. Mit Spielen Deutsch lernen :Spiele und spielerische Übungsformen für den Unterricht mit ausländischen Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen. Edited by Richard Gobel, Illustrated by Wiebke Wagenführ. Frankfurt am Main: Cornelsen Scriptor, 1981, 155 s. ISBN 3-589-20781-7. info
  • Didaktische spiele : über 100 Spiele für Kinder von 3 bis 8 Jahren. Edited by Brigitte Hannemann. 16. Aufl. Neuwied: Luchterhand, 1992, 128 s. ISBN 347200973X. info
  • Nürnberger Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen, oder, Wie man einen Weg zu einer Didaktik und Methodik frühen Fremdsprachenlernens finden kann. Edited by Horst Breitung - Dieter Kirsch. München: Dürr + Kessler, 1996, 32 s. ISBN 3808192004. info
Výukové metody
teoretický výklad, prezentace praktických výukových příkladů theoretische Überlegungen, Präsentation praktischer Unterrichtsbeispiele
Metody hodnocení
seminář: ukončení na základě testu k probraným tématům.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
konzultace jsou možné v pracovně vyučující na Poříčí 7 ve 4. patře po písemné domluvě. e-mail: brychova@ped.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.