PdF:ZS1MP_SDM1 Seminář k didaktice matemat. I - Informace o předmětu
ZS1MP_SDM1 Seminář k didaktice matematiky 1
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (cvičící)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_SDM1/01: Po 16:40–18:20 učebna 32, R. Blažková
ZS1MP_SDM1/02: Čt 15:45–17:25 učebna 37, L. Pavlíčková - Předpoklady
- Předpokádá se úspěšné zvládnutí disciplím Aritmetika 1, Aritmetika 2, Geometrie 1,Geometrie 2. Schopnost tvořivéhu uplatnění poznatků získaných v disciplínách pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování disciplíny je student schopen volit vhodné metody a formy práce k výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. (Alternativní přístupy ke vzdělávání z hlediska matematiky. Transformace matematických poznatků do systému učiva matematiky základní školy. Rámcový vzdělávací program, jeho cíle. Rozvoj klíčových kompetencí žáků.)
- Osnova
- Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh.
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
- Výukové metody
- Seminář,cvičení,praktické cvičení
- Metody hodnocení
- Návštěva výuky je povinná (70%). Podmínky k zápočtu stanoví vyučující semináře.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/ZS1MP_SDM1