Bi2MP_KCTE Komplexní cvičení v terénu

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
blokově 4 dny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Hrouda, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Smyslem cvičení je umožnit studentům integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů a ekologie konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu; Dále je na magisterském stupni studia nutné umožnit studentům ověřit si možnosti případného využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodopisu na ZŠ. Předpokladem k absolvování předmětu jsou znalosti z kurzů biologie, zejména botaniky a zoologie, ekologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- odborně pracovat v terénu, prozkoumat několik biotopů a popsat jejich biologickou složku;
- interpretovat výsledky získané pomocí kombinace všech použitých metod sběru na všech studovaných biotopech;
- předložit všechny takto získané údaje dobře zdokumentované v individuálních závěrečných zprávách;
- poznat všechny (vyučujícími) vybrané významné zástupce vyšších rostlin a bezobratlých živočichů, případně hub;
- integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů (zejm. botanika, zoologie a ekologie) konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu.
Osnova
  • Komplexní cvičení v terénu probíhá formou týmové práce studentů ve 4 (3-5) skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících; každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, stojatá voda, tekoucí voda apod.) - na tomto biotopu si hned 1. den nainstaluje různé pasti apod., které denně kontroluje.
  • Postupně ale každá skupina provede i průzkum na ostatních biotopech; vyhodnocení skutečností zjištěných kombinací všech použitých metod (zejména určování získaného materiálu pomocí atlasů) na všech biotopech (včetně 2 rezervací - rašelinišťě a původního lesního porostu - formou hromadné exkurze) bude provedeno v samostatné práci vypracované každým studentem v průběhu TC a odevzdané při jejím ukončení.
  • 1. den: dopoledne zahájení terénního cvičení, ubytování, organizační schůzka; odpoledne zahájení práce na jednotlivých biotopech (pokládání pastí apod.), exkurze do okolí (případně i krátká exkurze na rašeliniště či do „pralesa“) s demonstrací významných vegetačních jednotek; večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 2. den: dopoledne i odpoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); večer: determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 3. den: dopoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); odpoledne exkurze na rašeliniště (nebo do „pralesa“); večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu, práce na závěrečné zprávě.
  • 4. den: dopoledne ukončení terénních prací (likvidace pastí apod.), dokončení závěrečných zpráv, obhajoba závěrečných zpráv, praktické poznávací zkoušky z botaniky a zoologie; odpoledne ukončení terénního cvičení, úklid, balení, nakládání materiálu a odjezd.
Literatura
  • Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Edited by Jindřich Krejča. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2004, 384 s. ISBN 8007011897. info
  • Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
  • BĚLOHLÁVKOVÁ, Radmila. Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin : [1785 barevných ilustrací]. Edited by Jindřich Krejča, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 384 s. : i. ISBN 80-07-00989-2. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
Výukové metody
Forma výuky: Terénní cvičení (4 dny).
Výukové metody: Samostatná práce v terénu pod přímým vedením vyučujících vypracování závěrečné zpávy, pozorování, práce s literaturou.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu:
1. aktivní přístup při terénní práci a při zpracování nalovenéhých organismů a odebraných rostlin.
2. vypracování individuální závěrečné práce o této struktuře: úvod, metodiky, studované území a popis lokalit, výsledky, literatura, závěr)
3. úspěšné absolvování poznávacích zkoušek - praktické oznávání rostlin, živočichů, hub.
Informace učitele
Studenti sledují vývěsku na stránkách katedry a na nástěnce katedry. Organizační pokyny (termín konání, místo konání, ubytování, strava) budou garantem předmětu aktualizovány v dostatečném předstihu - nejčastěji v dubnu předchozího semestru. Vedení KCTE: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.; Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.; doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.; Mgr. Robert Vlk, Ph.D.; doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. Kontaktní osoba (organizátor): Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. V posledních letech se nejčasteji jezdí: První týden v září na výukové středisko Masarykovy univerzity Cikháj (http://www.skm.muni.cz/cikhaj/). Cíle komplexního cvičení: Poznat místní flóru a faunu. Studenti pracují ve skupinách, každá skupina věnuje přednostní pozornost jednomu určenému biotopu (les, voda, louka, příp. i pole). Na vybraných lokalitách studenti pozorují a zapisují všechny zjištěné druhy rostlin, hub a živočichů. Součástí komplexního cvičení je půldenní exkurze, jejímž cílem bývá rašeliniště u Velkého Dářka a skalní útvar Tisůvka. Počítejte prosím s vhodným terénním vybavením (pláštěnka nebo deštník, terénní obuv, holínky pro výzkumu vodních společenstev). Zvláštní požadavky: - terénní vybavení, včetně obuvi vhodné pro práci v lese, na (podmáčených) loukách (a na rašeliništi), přezůvky do ubytovacího zařízení, teplé oblečení - terénní zápisník, A4 papíry na vyhotovení závěrečné zprávy - 1 PET láhev (1,5 l) a 1 malý kelímek od jogurtu (každý účastník pro instalaci zemní pasti) Předpoklady udělení zápočtu: Kromě ověření získaných znalostí o fauně a floře biotopů daného území (formou tzv. poznávaček), podrobné zpracování výsledků určité metody odlovů, popř. zjištěných druhů na biotopu podložených písemnou zprávou. Zprávu vypracovává každý samostatně. Závěrečná zpráva musí mít následující strukturu (kapitoly): Struktura závěrečné zprávy: 1. Úvod: zde bude stručně uvedeno, kdy a kde jsme pracovali a co bylo cílem naší práce 2. Metodika: jakými metodami jsme pracovali 3. Studované území a popis lokalit 4. Výsledky: stručný popis sledovaných lokalit a co všechno jste zde pozorovali. Jednotlivé organismy budou rozděleny podle nějakého systému (živočichové, rostliny, houby, ...) 5. Závěr: stručné shrnutí výsledků terénního cvičení 6. Seznam odborné literatury
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.