CJ2RC_LLKT Literární kritika a textologie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/5/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu je student schopen: osvojit si pojmový aparát, metody a pravidla literární kritiky a textologie. Studenti vypracují vlastní cvičnou recenzi a metodou kritického čtení hodnotí recenze v denním a odborném tisku. Student je schopen analyzovat a interpretovat literární text ve výsledném tvaru recenze a literárněkritické studie.
Osnova
  • 1. Textová a umělecká kritika. 2. Druhy, metody a funkce umělecké kritiky. 3. Recenze a její výstavba. 4. Pojmový aparát a pravidla literární kritiky 5. Analýza literárních recenzí z denního a odborného tisku. 6. Osobnosti české literární kritiky. 7. Hodnocení kritické produkce účastníků kurzu. 8. Metody textologie.
Literatura
  • Editor a text : úvod do praktické textologie. Edited by Rudolf Havel - Břetislav Štorek - Jiří Flaišman - Michal Kosák. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2006, 182 s. ISBN 8071856533. info
  • HAMAN, Aleš. Nástin dějin české literární kritiky. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 131 s. ISBN 8086022633. info
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
  • VAŠÁK, Pavel. Textologie :teorie a ediční praxe. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1993, 235 s. ISBN 80-7066-638-2. info
  • Čítanka české literární kritiky. Edited by František Buriánek. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1974, 435 s. URL info
  • ČERNÝ, Václav. Co je kritika, co není a k čemu je na světě. Vyd. 1. V Brně: Blok, 1968, 81 s. URL info
  • NOVÁK, Arne. Kritika literární : metody a směry, zásady a prakse. Druhé vydání. Praha: F. Topič, 1925, 147 stran. URL info
Výukové metody
Forma výuky: seminář. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárně teoretické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Podmínkou k udělení zápočtu je úspěšné zvládnutí tzv. cvičné recenze (včetně jejího odevzdání v řádném termínu). Podrobné informace k podobě cvičné recenze poskytne vyučující při první konzultaci.
Informace učitele
Další doporučená literatura a termín odevzdání cvičné recenze: viz úvodní seminář příslušného semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.