PdF:DCJDR_AAP2 Psycholingvistika II - Informace o předmětu
DCJDR_AAP2 Aplikovaná psycholingvistika II
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Gabriela Lojová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- DCJDR_AAP1 Psycholingvistica I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Didaktika cizího jazyka (program PdF, D-SPE4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností.
- Osnova
- Studijní předmět Aplikovaná psycholingvistika je jádrovým předmětem lingvistického bloku a zároveň východiskem pro jeho integraci s blokem didaktickým a pedagogicko-psychologickým. Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností, chápat roli kognitivních, emocionálních a osobnostních činitelů ovlivňujících efektivitu těchto procesů. Obsahové zaměření: Neurofyziologické a psychologické faktory ovlivňující vytváření jazykových reprezentací a rozvíjení řečových dovedností. Vývojové a individuální odlišnosti při osvojování / učení se cizího jazyka. Řečová percepce, produkce a komunikace. Humanizace výuky cizích jazyků. Tematické okruhy: • Činnost mozku a učení se cizích jazyků • Kognitivní procesy (percepce, paměť) a učení se cizích jazyků • Vývojové zvláštnosti při učení se cizích jazyků • Individuální zvláštnosti při učení se cizích jazyků • Proces komunikace • Přístup zaměřený na žáka ve výuce cizích jazyků
- Literatura
- doporučená literatura
- Butzkamm, W. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: natürliche Künstlichkeit: von der Muttersprache zu Fremdsprache. Tübingen: Francke, 1993.
- Ries, L., Kollárová, E. (eds.) Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava: Didaktik, 2004.
- Wode, H. Psycholingvistik: eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen. Ismaning: Hueber, 1993.
- ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Second edition. New York: Oxford University Press, 2008, xxvii, 114. ISBN 9780194422574. info
- LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
- BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 4th ed. White Plains: Longman, 2000, vii, 352. ISBN 0130178160. info
- MULTHAUP, Uwe. Psycholinguistik und fremdsprachliches Lernen : von Lehrplänen zu Lernprozessen. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1995, 275 s. ISBN 3190066167. info
- Úvod do psycholingvistiky. Edited by Iva Nebeská. 1. vyd. Praha: H & H, 1992, 127 s. ISBN 80-85467-75-5. info
- SKEHAN, Peter. Individual differences in second-language learning. First published. London: Arnold, 1989, vi, 168. ISBN 0713166029. info
- NOIZET, Georges. De la perception a la comprehension du langage : contribution a un modele psycholinguistique du locuteur. Paris: Univesite de Lille, 1983, 348 s. ISBN 2729500154. info
- neurčeno
- DÖRNYEI, Zoltán. The psychology of the language learner : individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xii, 270. ISBN 0805847294. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Způsob zakončení: Studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti psycholingvistické teorie či výzkumu. Ústní rozprava.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/DCJDR_AAP2