PdF:MSBP_LM10 Literatura 10 - Informace o předmětu
MSBP_LM10 Literatura 10
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBP_LM10/01: Út 10:15–11:00 učebna 59, J. Zítková
- Předpoklady
- NOW( MSBP_LLM5 Literatura 5 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Interpretace a hra v literární výchově Student si v předmětu prohloubí teoretické znalosti o didaktické interpretaci jako stěžejním metodickém přístupu k práci s uměleckou literaturou i praktické interpretační dovednosti, po absolvování předmětu je student schopen modifikovat osvojené interpretační postupy v práci s dětmi předškolního věku, využívat herní aktivity v interpretační literárněvýchovné práci.
- Osnova
- 1. Pojem interpretace v historických a aktuálních souvislostech. 2. Interpretace literárněvědná a literárněvýchovná (postupy komplexní a parciální). 3. Specifičnost interpretačních postupů, jedinečnost uměleckých textů. 4. Základní složky epického a lyrického uměleckého textu. 5. Komplexní a parciální interpretační postupy při práci s prozaickými žánry. 6. Komplexní a parciální interpretační postupy při práci s poezií. 7. Hra jako prostředek poznávání literatury dětmi předškolního věku. Těžiště seminářů představuje práce s konkrétními texty literatury pro děti, ukázky možností interpretačních a herních postupů.
- Literatura
- VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 79 s. ISBN 8021038608. info
- PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001, 287 s. ISBN 8072900455. info
- BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upravené, v Mladé. Praha: Mladá fronta, 1997, 364 s. ISBN 8020406506. info
- OBERT, Viliam. Práca s literárnym textom pre deti a mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1985, 132 s. info
- MIŠURCOVÁ, Věra a Marie SEVEROVÁ. Děti, hry a umění. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 195 s. ISBN 80-85866-18-8. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aktivní práce studentů při rozboru vzorových textů, řešení modelových situací, diskuse.
- Metody hodnocení
- Ukončení: kolokvium. Požadavek na ukončení předmětu a hodnocení: zpracování písemné práce a aktivní účast v diskusi nad písemnými pracemi. Písemná práce: zpracování komplexní interpretační analýzy dvou vybraných uměleckých textů pro děti (prozaický text, básnický text) z hlediska jejich základních složek (tematické, kompoziční, jazykové) a možností její didaktické transformace, využití k dílčímu estetickovýchovnému působení při práci s dětmi předškolního věku. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Informace učitele
- Předmět je volitený. Formou přímé výuky bude realizován pouze v případě, že si ho zapíše minimálně 10 studentů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Interpretace a hra v literární výchově.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/MSBP_LM10