MSBP_PVKZ Praktikum z tělesné výchovy a výchovy ke zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Jonášová (cvičící)
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_PVKZ/01: Po 11:10–12:50 tělocvična Poříčí 31, V. Mužík, L. Mužíková
Předpoklady
MSBP_VKZ Základy výchovy ke zdraví && MSBP_DVKZ Didaktika TV a VZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Je potřeba mít splněné předměty MSBP_DVKZ a MSBP_VKZ
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen využít poznatky z teorie a didaktiky tělesné výchovy a výchovy ke zdraví ve vyučovacích pokusech studentů v rámci výuky na fakultě i v následné praxi na mateřských školách formou přípravy, realizace a hodnocení vyučovacího pokusu studentů.
Osnova
  • 1. Vyučovací pokusy studentů v rámci praktik z tělesné výchovy na daná témata – v herně i na hřišti. 2. Příprava a realizace vyučovacího pokusu v praxi na mateřských školách, osvojení si základních metod pozorování a hodnocení vyučovací jednotky. 3. Rozbor sledované jednotky, vyhodnocení metod pozorování a měření daných kritérií ve vyučovacích pokusech studentů na mateřských školách.
Literatura
  • Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: PdF UK, 2000.
  • Grecmanová, H., Urbanovská, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc, Hanex, 2007.
  • Kolektiv. Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: RAABE, 1999.
  • Opravilová, E. Předškolní pedagogika I., II. Smysl a proměny dětství, Hra. Liberec: Technická univerzita, 2002, 2003.
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Sportujeme s nejmenšími dětmi. 1. vyd. Praha: Olympia, 2001, 125 s. ISBN 8070333138. info
  • ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
  • HERMOVÁ, Sabine. Psychomotorické hry :92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997, 95 s. ISBN 80-7178-139-8. info
  • KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybová čítanka :zásobník cvičení pro děti zdravé i postižené pro jejich rodiče, učitele a vychovatele. Illustrated by Leoš Patka. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1994, 84 s. ISBN 80-85783-01-0. info
  • MAZAL, Ferdinand a Jarmila CHLOPKOVÁ. Pohybové pohádky předškoláků. Illustrated by Hana Münsterová. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1994, 108 s. ISBN 80857830405. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Vyučovací pokusy studentů.
Metody hodnocení
Písemné přípravy na část vyučovací jednotky zaměřené na pohybové hry a hraní, chůzi, běh, skoky a házení, poznávání těla pohybem, gymnastické, psychomotorické a zdravotně preventivní pohybové aktivity.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.