Ma3DC_KDM3 Didaktika matematiky 3

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/8/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Jiřina Novotná, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ma3DC_KDM3/01: Pá 11. 10. 17:35–20:10 učebna 3, Pá 25. 10. 13:55–16:30 učebna 3, Pá 8. 11. 7:30–9:10 učebna 3, R. Blažková
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 2. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky; poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Zdůraznění důležitosti transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Informace o některých reálných číslech. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Výuka matematiky v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy.
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • ŠEDIVÝ, Ondrej a Karol KRIŽALKOVIČ. Didaktika matematiky pre štúdium učitel'stva I. stupňa ZŠ. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 266 s. ISBN 8008003782. info
  • LUHAN, Emanuel. Didaktika matematiky. 1. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1990, 174 s. : i. ISBN 80-7040-036-6. info
Výukové metody
Teoretická příprava k výuce matematiky na 2. stupni ZŠ. Analýza jednotlivých témat z hlediska vhodných výukových metod.
Metody hodnocení
kolokvium, písemný test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.