PdF:Ma3DC_KDM3 Didaktika matematiky 3 - Informace o předmětu
Ma3DC_KDM3 Didaktika matematiky 3
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/8/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jiřina Novotná, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ma3DC_KDM3/01: Pá 11. 10. 17:35–20:10 učebna 3, Pá 25. 10. 13:55–16:30 učebna 3, Pá 8. 11. 7:30–9:10 učebna 3, R. Blažková
- Předpoklady
- Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Matematika pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 2. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky; poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Zdůraznění důležitosti transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Informace o některých reálných číslech. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Výuka matematiky v nižších ročnících víceletých gymnázií.
- Osnova
- Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Rámcově vzdělávací program. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika a hodnoceni a klasifikace v matematice. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy.
- Literatura
- VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
- ŠEDIVÝ, Ondrej a Karol KRIŽALKOVIČ. Didaktika matematiky pre štúdium učitel'stva I. stupňa ZŠ. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 266 s. ISBN 8008003782. info
- LUHAN, Emanuel. Didaktika matematiky. 1. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1990, 174 s. : i. ISBN 80-7040-036-6. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava k výuce matematiky na 2. stupni ZŠ. Analýza jednotlivých témat z hlediska vhodných výukových metod.
- Metody hodnocení
- kolokvium, písemný test
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/Ma3DC_KDM3