PdF:OP3MK_PSYA Psychohygiena - Informace o předmětu
OP3MK_PSYA Psychohygiena
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/0/.7. 8. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Pavel Konupčík
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu psychohygieny je zvládnout základní termíny a pojmy psychologie zdraví a psychohygieny. Patří zde také problematika zdravého životního stylu a znalosti a dovednosti v této oblasti, týkající se zvládání stresu, efektivního odpočinku a udržování optimální výkonnosti. Teoreticky i prakticky je kladen důraz na primární prevenci a výchovu ke zdraví. Student po absolvování kurzu je schopen výchovy a sebevýchovy ke zdraví v oblasti somatické, psychické i sociální.
- Osnova
- Vymezení a předmět psychohygieny. Vývoj psychohygieny jako hnutí a vědní disciplíny. Základní pojmy psychohygieny.
- Definování kategorií zdraví (pozitivní a negativní pojetí), normality, adaptace a nemoci. Využití těchto pojmů v pedagogické praxi. Prevence.
- Výkonnost, práceschopnost a únava. Teorie únavy. Druhy únavy. Únava a odpočinek. Typy odpočinku.
- Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Typy výkonnosti. Směnná práce a vyučování. Křivky výkonnosti.
- Psychohygiena odpočinku. Psychohygiena volného času. Psychohygiena spánku. Poruchy spánku. Sny a snění.
- Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Teorie stresu. Typy stresu.
- Náročné životní situace a jejich zvládání. Stres a zátěž. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti (Hardiness). Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom).Zátěžové situace. Zatížení, event. přetěžování. Protistresové programy.
- Neurózy. Vymezení, vývoj pojmu. Teorie neuróz. Medicínský a psychologický přístup k neurózám. Klasifikace neuróz.Neuróza a pedagogická praxe. Specifičnosti a projevy neurózy u dětí. Neuróza a učitel. Prevence neuróz. Principy psychoterapie neuróz. Psychohygiena učení. Význam organizace práce. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí. Sebevýchova.
- Abusus alkoholu, nikotinu, drogová závislost, gamblerismus. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana.
- Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální podpora. Interpersonální konflikty. Psychohygiena rodiny. Relaxační techniky a protistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska. Jóga. Svalové uvolnění, úloha dýchání, autosugesce.
- Perspektivy psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Programy Zdravá škola, Zdravé město. Psychohygiena a pedagogická praxe. Psychohygiena a "alternativní vědy". Úskalí psychohygieny.
- Literatura
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
- Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
- BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení : pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 157 s. info
- MÍČEK, Libor a Vladimir ZEMAN. Ucitel a stres - II. rizsirene vydani. In Ucitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
- BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996, 190 s. ISBN 8070790199. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
- MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 222 s. URL info
- MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- písemný test, 70% úspěšnosti
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/OP3MK_PSYA