SP_RTTP Rodinná terapie pro handicapované

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Plevová (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_RTTP/01: každé sudé úterý 16:40–20:10 učebna 62, M. Plevová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět RTTP je pro somatopedy a psychopedy
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu budou studenti schopni si sestavit vlastní strom života-genealogie (podává porozumění, jak se setkávají různá vlákna biologie, kultur, rodin a historických období a mají vliv na utváření člověka). Dokáží získané vědomosti aplikovat v praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty s významem rodinné terapie a prohloubit u nich empatické vnímání potřeb dětí a lidí kolem nás. Předmět RT Rodinná terapie napomáhá odstraňovat vzniklé problémy, které jakýmkoliv způsobem ztěžují úspěšný vývoj dítěte. Její význam spočívá v globálním řešení situace za pomocí celé rodiny. Cílem rodinné terapie je umožnit všem členům rodiny, aby se dokázali zorientovat v dané situaci, nalezli vzájemné pochopení , přehodnotili své názory a společně efektivně řešili náročné životní situace, krize a konflikty. Terapie je určena dětem a jejich rodičům, dospívajícím a dospělým jedincům, manželským či partnerským párům. Častými klienty jsou právě rodiny s dětmi s postižením. Studium rodiné terapie nabízí: nahlédnutí do řešení nejčastějších problémů různých věkových skupin dětí, problémů dětí se zdravotním postižením empatické vnímání potřeb dětí a lidí kolem nás nácvik určitých zručností a způsobilostí, potřebných v kontaktu s problémovým dítětem, ale i s ostatními členy rodiny, protože všech se situace nějak dotýká. Možnosti seznámit se s formami rodin a jejich proměnami, s mužskými a ženskými rolemi ve společném soužití přibližuje témata, která mají pro studující osobní rozměr.
Osnova
  • Obsahem studia je 13 témat: 1.téma- Co je to rodinná terapie Informuje o významu rodinné terapie . Vyzdvihuje systemické myšlení jako metodu umožňující najít nový, užitečnější pohled na problém. 2. téma-Základní terapeutické postupy Seznamuje s vytvářením možných hypotéz a základními předpoklady terapeuta jako je neutralita- schopnost stavět se na stranu všech členů rodiny ve stejné míře, schopnost poznat zásluhy každého člena rodiny. Dále vyzdvihuje aktivitu terapeuta a hledání kompromisů při řešení problémů. 3.téma- S jakými klienty v rodinné terapii pracujeme Odhaluje problémy jednotlivých skupin - děti v rodinné terapii, práce mladými dvojicemi, práce s lidmi, kteří spolu žijí, práce s bezdětnými manželskými páry, práce s jednotlivci 4.téma Průběh terapie Provází nás jednotlivými kroky terapie od prvního rozhovoru, vyslovení zakázky, cirkulárního dotazování, intervenci, terapeutického poselství až k ukončení a hodnocení terapie 5.téma Narativní přístup a terapie Různorodé terapeutické praxe, které se rozvíjí od konce 80 let.Sdílejí klíčovou metaforu terapie jako vyprávění životního příběhu a jeho převyprávění.(vytvoření pozitivního příběhu) 6.téma Externalizace Jedná se o způsob rozhovoru, kterým terapeut komunikuje o svém přesvědčení, že člověk a problém nejsou totéž.(oddělení problému od člověka) 7.téma Komunikace Nacházení nového úhlu pohledu na komunikaci v rodině, který by navodil možnost změny. Seznamování s různými formami komunikace-rodinnými rituály, rodinnými mýty… 8. téma Genealogie I. Grafické zachycení přediva příbuzenských a jiných významných vztahů.(strom života) Klientům se nabízí nové vzájemné porozumění skrze porozumění původním rodinám. 9.téma Genealogie II. Presentace prací studentů-genealogie na zápočet. Ukázky práce s genealogií v praxi. 10. téma Ostrov rodiny Metafora, která inspiruje rodinné terapeuty k tvořivé spolupráci s celými rodinami. Slouží zejména k mapování problému. 11. téma Terapie rodin s malými a staršími dětmi Předkládá problémy podle jednotlivých věkových kategorií-úzkosti, strachy, záškoláctví, vývojové poruchy učení…Dotýká se řešení problematiky násilí a šikanování u dětí. 12. téma Terapie s dospívajícími a jejich rodinami Přibližuje věk adolescentů a vztahy v rodinách, kde se děti pomalu osamostatňují. Hovoří též o následcích sexuálního zneužívání v dětství,mentální anorexii, 13. téma Gender a rodinná terapie Odlišné postavení mužů a žen v různých dobách, v různých oblastech společenského života. Problematika spoluvytváření lidských vztahů. Závěr.
Literatura
    doporučená literatura
  • PLEVOVÁ, Marie. Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii : učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 108 s. ISBN 9788021043725. info
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literatura: Gjuričová, Š.; Kubička, J.:Rodinná terapie.Systemické a narativní přístupy.Praha: Grada 2003 Arist von Schlippe,Schweitzer,J.: Systemická terapie a poradenství. Brno, Cesta 1998 Rieger, Z. , Vyhnálková, H. :Ostrov rodiny. Hradec Králové, Konfrontace 2001. M White, D.Epston: Narrative Means to Therapeutic Ends, Norton, N.Y: 1990 Vávra, V.: Mluvíme beze slov.Praha, Panoráma 1990. Kolář, M.: Bolest šikanování, Portál 2001 Společnost žen a mužů z aspektů gender, Sborník studií, Praha 1999 Přednášky : Terapie u postižených dětí Langmeier,J.,Balcar,K.,Špitz,J.:Dětská psychoterapie.Praha, Portál 2000 Trapková,L.,Chvála, V.:Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál 2004 Leman,K.:Sourozenecké konstelace.Praha,Portál 2000 Campbell,R.:Hledám svou cestu.Praha,Návrat 1993 Campbell,R.:Potřebuji tvou lásku.Praha,Návrat 1992 Atkinsonová, R. Psychologie. Praha: Victoria publisching, 1995 Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1994 Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994 Matějček, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996 Matějček, Z. Psychologické eseje. Praha: Karolinum, 2004 Newman, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Rozvoj kogniktivních, pohybových smyslových a sociálních činností. Praha: Portál, 2004 Prekop, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada, 2001 Trélaun, B. Překonávání konfliktů v rodině. Praha: Portál, 2005
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.