PdF:SP_RTTP Rodinná terapie pro handicap. - Informace o předmětu
SP_RTTP Rodinná terapie pro handicapované
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Plevová (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_RTTP/01: každé sudé úterý 16:40–20:10 učebna 62, M. Plevová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Předmět RTTP je pro somatopedy a psychopedy - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni si sestavit vlastní strom života-genealogie (podává porozumění, jak se setkávají různá vlákna biologie, kultur, rodin a historických období a mají vliv na utváření člověka). Dokáží získané vědomosti aplikovat v praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty s významem rodinné terapie a prohloubit u nich empatické vnímání potřeb dětí a lidí kolem nás. Předmět RT Rodinná terapie napomáhá odstraňovat vzniklé problémy, které jakýmkoliv způsobem ztěžují úspěšný vývoj dítěte. Její význam spočívá v globálním řešení situace za pomocí celé rodiny. Cílem rodinné terapie je umožnit všem členům rodiny, aby se dokázali zorientovat v dané situaci, nalezli vzájemné pochopení , přehodnotili své názory a společně efektivně řešili náročné životní situace, krize a konflikty. Terapie je určena dětem a jejich rodičům, dospívajícím a dospělým jedincům, manželským či partnerským párům. Častými klienty jsou právě rodiny s dětmi s postižením. Studium rodiné terapie nabízí: nahlédnutí do řešení nejčastějších problémů různých věkových skupin dětí, problémů dětí se zdravotním postižením empatické vnímání potřeb dětí a lidí kolem nás nácvik určitých zručností a způsobilostí, potřebných v kontaktu s problémovým dítětem, ale i s ostatními členy rodiny, protože všech se situace nějak dotýká. Možnosti seznámit se s formami rodin a jejich proměnami, s mužskými a ženskými rolemi ve společném soužití přibližuje témata, která mají pro studující osobní rozměr.
- Osnova
- Obsahem studia je 13 témat: 1.téma- Co je to rodinná terapie Informuje o významu rodinné terapie . Vyzdvihuje systemické myšlení jako metodu umožňující najít nový, užitečnější pohled na problém. 2. téma-Základní terapeutické postupy Seznamuje s vytvářením možných hypotéz a základními předpoklady terapeuta jako je neutralita- schopnost stavět se na stranu všech členů rodiny ve stejné míře, schopnost poznat zásluhy každého člena rodiny. Dále vyzdvihuje aktivitu terapeuta a hledání kompromisů při řešení problémů. 3.téma- S jakými klienty v rodinné terapii pracujeme Odhaluje problémy jednotlivých skupin - děti v rodinné terapii, práce mladými dvojicemi, práce s lidmi, kteří spolu žijí, práce s bezdětnými manželskými páry, práce s jednotlivci 4.téma Průběh terapie Provází nás jednotlivými kroky terapie od prvního rozhovoru, vyslovení zakázky, cirkulárního dotazování, intervenci, terapeutického poselství až k ukončení a hodnocení terapie 5.téma Narativní přístup a terapie Různorodé terapeutické praxe, které se rozvíjí od konce 80 let.Sdílejí klíčovou metaforu terapie jako vyprávění životního příběhu a jeho převyprávění.(vytvoření pozitivního příběhu) 6.téma Externalizace Jedná se o způsob rozhovoru, kterým terapeut komunikuje o svém přesvědčení, že člověk a problém nejsou totéž.(oddělení problému od člověka) 7.téma Komunikace Nacházení nového úhlu pohledu na komunikaci v rodině, který by navodil možnost změny. Seznamování s různými formami komunikace-rodinnými rituály, rodinnými mýty… 8. téma Genealogie I. Grafické zachycení přediva příbuzenských a jiných významných vztahů.(strom života) Klientům se nabízí nové vzájemné porozumění skrze porozumění původním rodinám. 9.téma Genealogie II. Presentace prací studentů-genealogie na zápočet. Ukázky práce s genealogií v praxi. 10. téma Ostrov rodiny Metafora, která inspiruje rodinné terapeuty k tvořivé spolupráci s celými rodinami. Slouží zejména k mapování problému. 11. téma Terapie rodin s malými a staršími dětmi Předkládá problémy podle jednotlivých věkových kategorií-úzkosti, strachy, záškoláctví, vývojové poruchy učení…Dotýká se řešení problematiky násilí a šikanování u dětí. 12. téma Terapie s dospívajícími a jejich rodinami Přibližuje věk adolescentů a vztahy v rodinách, kde se děti pomalu osamostatňují. Hovoří též o následcích sexuálního zneužívání v dětství,mentální anorexii, 13. téma Gender a rodinná terapie Odlišné postavení mužů a žen v různých dobách, v různých oblastech společenského života. Problematika spoluvytváření lidských vztahů. Závěr.
- Literatura
- doporučená literatura
- PLEVOVÁ, Marie. Dítě se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v rodinné terapii : učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 108 s. ISBN 9788021043725. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Literatura: Gjuričová, Š.; Kubička, J.:Rodinná terapie.Systemické a narativní přístupy.Praha: Grada 2003 Arist von Schlippe,Schweitzer,J.: Systemická terapie a poradenství. Brno, Cesta 1998 Rieger, Z. , Vyhnálková, H. :Ostrov rodiny. Hradec Králové, Konfrontace 2001. M White, D.Epston: Narrative Means to Therapeutic Ends, Norton, N.Y: 1990 Vávra, V.: Mluvíme beze slov.Praha, Panoráma 1990. Kolář, M.: Bolest šikanování, Portál 2001 Společnost žen a mužů z aspektů gender, Sborník studií, Praha 1999 Přednášky : Terapie u postižených dětí Langmeier,J.,Balcar,K.,Špitz,J.:Dětská psychoterapie.Praha, Portál 2000 Trapková,L.,Chvála, V.:Rodinná terapie psychosomatických poruch.Praha, Portál 2004 Leman,K.:Sourozenecké konstelace.Praha,Portál 2000 Campbell,R.:Hledám svou cestu.Praha,Návrat 1993 Campbell,R.:Potřebuji tvou lásku.Praha,Návrat 1992 Atkinsonová, R. Psychologie. Praha: Victoria publisching, 1995 Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1994 Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994 Matějček, Z. Co kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996 Matějček, Z. Psychologické eseje. Praha: Karolinum, 2004 Newman, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Rozvoj kogniktivních, pohybových smyslových a sociálních činností. Praha: Portál, 2004 Prekop, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada, 2001 Trélaun, B. Překonávání konfliktů v rodině. Praha: Portál, 2005 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SP_RTTP