PdF:SV4MP_TER Metody a techniky terapií - Informace o předmětu
SV4MP_TER Metody a techniky terapií
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SV4MP_TER/01: St 14:50–16:30 učebna 39, P. Soják
- Předpoklady
- Praktická výuka technik, databáze metodických činností a námětů. Aplikace terapeutických technik v návaznosti na současné edukační problémy. Participace studentů na tvorbě e-learningového kurzu (diskusní příspěvky, vytvářením průběžné terminologické databáze, evaluace a monitorování psychoterapeutických témat).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu student: Seznámí se s praktickými základy technik vycházejících z oborů skupinové psychoterapie, rodinné terapie, gestalterapie, transakční analýzy, analytické psychoterapii, Rogerovské psychoterapii, koncentrativní pohybové terapii, bodyterapii, arteterapie, muzikoterapie, bodyterapie, choreoterapie dramaterapie, arteterapeutických a dalších technik. Prozkoumá problematiku aplikačních možností terapeutických technik v edukační realitě. Rozšíří si tak přehled aplikačních možností terapeutických technik v edukační realitě.
- Osnova
- Studenti se seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, psychohry, autodiagnostika, skupinová práce apod.). Studenti získají specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace (jak v rámci kontaktů mezi pedagogy navzájem, tak směřované ke skupinám studentů, klientů), sebeprezentace, kreativity, pedagogické improvizace apod. V rámci nácviku dovedností studenti dostanou možnost uchopit „sami sebe“ a prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek nalézt svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu. Děje se tak nejprve v rovině ryze individuální („Já ve skupině“) a posléze v sociálním kontextu („Já jako součást skupiny“ a částečně rovina „Já jako pozorovatel skupinového dění“) a to především prostřednictvím řízené skupinové dynamiky Zároveň se zvyšuje schopnost své sebereflexe (důrazem na rovinu „Já jako účastník skupinového dění“ a především rovinu „Já jako supervizor“. Seminář je zaměřen zejména na oblasti: Efektivní péče o sebe Self-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků) Efektivita vnitřních psychických funkcí Nácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky..) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích. Efektivita interpersonálních dovedností Komunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů. Závěrečnou podstatnou částí výcviku je fáze didaktická, v níž frekventanti přejdou do role vedoucích skupin a jako tací budou mít pod přímou supervizí lektorů a ostatních členů skupiny, možnost uplatnění získaných dovedností (a jejich další možnou reflexi, popř. optimalizaci) v „bezpečném“ prostředí své uzavřené studijní skupiny.
- Literatura
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006, 383 s. ISBN 8073671220. info
- VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. 2. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Grada, 2004, 339 s. ISBN 9788024707235. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 199 s. ISBN 80-7178-428-1. info
- PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
- FRANKL, Viktor Emil. Psychoterapie pro laiky. Translated by Vladimír Smékal. Brno: Cesta, 1998, 158 s. ISBN 8085319802. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2. Praha: Academia, 1997, 336 s. ISBN 8020006281. info
- SMÉKAL, Vladimír. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 346 s. info
- Výukové metody
- Praktická výuka, presentace, diskuse, skupinové projekty, samostudium
- Metody hodnocení
- 1. aktivni 100% účast - praktický seminář, skupinová práce, workshopy - "ochutnávka" k vybraným terapeutickým směrům 2. vědecká esej - na základě vybrané nejnovější literatury student zpracuje odbornou esej k danému terapeutickému směru z pohledu metod, teorie osobnosti, uplatnění a použití v dnešní péči o klienty 3. presentace zpracovaného tematu a skupinová diskuse
- Informace učitele
- V moodlince v el-kurzu je uvěřejněný aktuální termín odevzdání vašich seminárních prací a jiných povinností.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SV4MP_TER