PdF:SZ2BP_DUP2 Úvod a dějiny pedagogiky -sem. - Informace o předmětu
SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Medvedová (cvičící)
Mgr. Zuzana Vlachová (cvičící)
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Josef Moravec (cvičící)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ2BP_DUP2/01: každé liché pondělí 11:10–11:55 učebna 20, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/02: každé sudé pondělí 12:05–12:50 učebna 41, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/03: každé liché pondělí 14:50–15:35 učebna 7, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/04: každé sudé pondělí 7:30–8:15 učebna 42, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/05: každé sudé pondělí 15:45–16:30 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/06: každý lichý čtvrtek 7:30–8:15 učebna 41, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/07: každý sudý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 30, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/08: každý sudý čtvrtek 10:15–11:00 učebna 42, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/09: každý sudý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 38, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/10: každé liché pondělí 16:40–17:25 učebna 32, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/11: každé sudé pondělí 13:55–14:40 respirium (4. nadzemní podlaží), R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/12: každou lichou středu 7:30–8:15 učebna 39, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/13: každou sudou středu 11:10–11:55 učebna 34, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/14: každou lichou středu 9:20–10:05 učebna 20, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/15: každou lichou středu 10:15–11:00 učebna 20, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/16: každý lichý čtvrtek 13:00–13:45 učebna 24, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/17: každý lichý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 39, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/18: každý lichý čtvrtek 12:05–12:50 učebna 33, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/19: každý sudý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 53, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/20: každé liché pondělí 17:35–18:20 učebna 32, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/21: každé sudé pondělí 11:10–11:55 učebna 20, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/22: každé liché pondělí 12:05–12:50 učebna 41, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/23: každé sudé pondělí 14:50–15:35 učebna 7, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/24: každé liché pondělí 7:30–8:15 učebna 42, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/25: každé liché pondělí 15:45–16:30 učebna 38, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/26: každý sudý čtvrtek 7:30–8:15 učebna 41, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/27: každý lichý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 30, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/28: každý lichý čtvrtek 10:15–11:00 učebna 42, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/29: každý lichý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 38, Z. Vlachová
SZ2BP_DUP2/30: každé sudé pondělí 16:40–17:25 učebna 32, R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/31: každé liché pondělí 13:55–14:40 respirium (4. nadzemní podlaží), R. Pospíšil
SZ2BP_DUP2/32: každou sudou středu 7:30–8:15 učebna 39, J. Boumová
SZ2BP_DUP2/33: každou lichou středu 11:10–11:55 učebna 34, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/34: každou sudou středu 9:20–10:05 učebna 20, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/35: každou sudou středu 10:15–11:00 učebna 20, J. Moravec
SZ2BP_DUP2/36: každý sudý čtvrtek 13:00–13:45 učebna 24, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/37: každý sudý čtvrtek 11:10–11:55 učebna 39, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/38: každý sudý čtvrtek 12:05–12:50 učebna 33, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/39: každý lichý čtvrtek 9:20–10:05 učebna 53, H. Medvedová
SZ2BP_DUP2/40: každé sudé pondělí 17:35–18:20 učebna 32, R. Pospíšil - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Studenti se mají naučit chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání, znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory, umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj. Předmět je základní pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních pedagogických pojmů a jejich vztahů. Zabývá se základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu, použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku a vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb.
- Osnova
- Předmět dějin pedagogiky. Počátky pedagogického myšlení ve starých kulturách Řecka a Říma. Výchova a škola ve středověku. Renesanční pedagogika (More, Rabelais, da Feltre, Montaigne). Pedagogický odkaz J. A. Komenského (život, dílo a pedagogický systém). Vývoj pedagogického myšlení v 17. – 19. století (Locke, Rousseau, Pestalozzi, Herbart, Fröbel, Diesterweg, Ušinskij, Tolstoj, Spencer, Dewey aj.). Vývoj českého školství a pedagogiky (Ryba, Amerling, Filcík, Svoboda, Lindner, Masaryk, Kádner, Chlup, Příhoda aj.). Pedagogický reformismus ve světě. Demokratické tradice české školy. Hlavní směry pedagogiky 20. století – experimentální, existencialistická, neotomistická, antiautoritativní, sovětská, postmodernistická pedagogika. Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu. Předmět pedagogiky. Východiska výchovy. Základní pedagogické kategorie a pojmy. Činitelé výchovy. Výchovné cíle. Pedagogické principy. Základy pedagogického výzkumu. Česká výchovně vzdělávací soustava a její vývoj. Vzdělávání a školství ve světě. Alternativnost a pluralismus v pedagogice.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007, 140 stran. ISBN 9788086633817. info
- Pospíšil, Radek. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno : MU Brno, 2010. ISSN 1802-128X.
- doporučená literatura
- BLATNÝ, Ladislav a Vladimír JŮVA. Kapitoly z dějin pedagogiky [Blatný, 1996]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 75 s. ISBN 80-210-1295-1. info
- neurčeno
- ŠMAHELOVÁ, Bohumíra. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno: MSD, 2008, 98 stran. ISBN 9788073920401. info
- Výukové metody
- teoretická příprava formou semináře s důrazem na diskusi problému a samostatným zpracováním seminární práce
- Metody hodnocení
- zápočet, seminární práce v rozsahu 5 stránek, kterou student odevzdá v elektronické // tištěné podobě vyučujícímu do dohodnutého termínu, prezentace zvoleného seminárního úkolu s využitím osnovy vlastními slovy v době trvání 15 minut a pravidelná docházka studenta na seminář
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wedu
Sylabus předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studium - Ke stažení. Obsahuje také celkový seznam literatury a dále seznamy pro jednotlivá témata. Distanční materiály k předmětu najdete na stránce www.ped.muni.cz/wedu - Studijní materiály. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SZ2BP_DUP2