SZ9BP_METW Metodologický workshop

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
15 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem předmětu je vytvoření diskusního rámce, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných metodologických nástrojů v oblasti sociální pedagogiky. Součástí práce v semináři je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které se stanou součástí e-learningového kurzu. Cílem předmětu je podpořit formování metodologických dovedností studentů v rámci systémového interdisciplinárního přístupu. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pojmy sociálně pedagogického výzkumu, - vysvětlit podstatu a strukturu sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, - vymezit současné problémy sociálně pedagogického výzkumu a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti, - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi v oblasti sociální pedagogiky, - vyjádřit hodnoty v rámci sociálně pedagogického výzkumu.
Osnova
  • 1. Pojetí výzkumu sociálních věd: struktura, teoretická východiska, význam. Členění vědy: kvantitativní a kvalitativní přístup, měkké a tvrdé teorie, nomotetický přístup a idiografický přístup. 2. Základní pojmy z oblasti kvalitativního výzkumu. 3. Základní pojmy z kvantitativního typu výzkumu. 4. Příklady výkumných metody: KOA (hermeneutika kvalitativní obsahová analýza) 5. Příklady výzkumných metod: MCA (analýza významů) 6. Příklady výzkumných metod: IPA (interpretativní fenomenologická analýza) 7. Příklady výzkumných metod: analýza diskurzu.
Literatura
  • MAYRING, Philipp. Qualitative Inhaltsanalyse : Grundlagen und Techniken. 11., aktual. u. überarb. Au. Basel: Beltz Verlag, 2010, 144 s. ISBN 9783407255334. info
  • SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS a Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. First published. Thousand Oaks: Sage, 2009, 225 stran. ISBN 9781412908344. info
  • WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse : textual analysis for social research. 1st pub. London: Routledge, 2003, vi, 270. ISBN 0415258936. info
  • FAJKUS, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. Vyd. 2. Praha: Filosofia, 2003, 135 s. ISBN 8070071702. info
  • CHOULIARAKI, Lilie a Norman FAIRCLOUGH. Discourse in late modernity : rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999, viii, 168. ISBN 0748610839. info
  • Grounded theory in practice. Edited by Juliet M. Corbin - Anselm L. Strauss. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1997, viii, 280. ISBN 0761907483. info
  • POTTER, Jonathan. Representing reality : discourse, rhetoric and social construction. 1st pub. London: Sage Publications, 1996, x, 253. ISBN 9780803984110. info
  • FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA: Polity Press, 1992, 259 p. ISBN 9780745612188. info
  • POTTER, Jonathan a Margaret WETHERELL. Discourse and social psychology : beyond attitudes and behaviour. London: Sage Publications, 1987, 216 s. ISBN 0803980566. info
Výukové metody
diskuse, diskuse formou e-learningu, domácí práce,skupinový projekt.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k ukončení předmětu: - napsání výzkumného projektu, - aktivní práce v seminářích s předpokladem zpracování zadaných odborných témat a zapojení se do diskusí.
Informace učitele
Výuka proběhne formou třídenního workshopu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017.