PdF:SZ9BP_METW Metodologický workshop - Informace o předmětu
SZ9BP_METW Metodologický workshop
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 15 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociálně pedagogické asistentství (program PdF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Účelem předmětu je vytvoření diskusního rámce, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných metodologických nástrojů v oblasti sociální pedagogiky. Součástí práce v semináři je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které se stanou součástí e-learningového kurzu. Cílem předmětu je podpořit formování metodologických dovedností studentů v rámci systémového interdisciplinárního přístupu. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pojmy sociálně pedagogického výzkumu, - vysvětlit podstatu a strukturu sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, - vymezit současné problémy sociálně pedagogického výzkumu a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti, - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi v oblasti sociální pedagogiky, - vyjádřit hodnoty v rámci sociálně pedagogického výzkumu.
- Osnova
- 1. Pojetí výzkumu sociálních věd: struktura, teoretická východiska, význam. Členění vědy: kvantitativní a kvalitativní přístup, měkké a tvrdé teorie, nomotetický přístup a idiografický přístup. 2. Základní pojmy z oblasti kvalitativního výzkumu. 3. Základní pojmy z kvantitativního typu výzkumu. 4. Příklady výkumných metody: KOA (hermeneutika kvalitativní obsahová analýza) 5. Příklady výzkumných metod: MCA (analýza významů) 6. Příklady výzkumných metod: IPA (interpretativní fenomenologická analýza) 7. Příklady výzkumných metod: analýza diskurzu.
- Literatura
- MAYRING, Philipp. Qualitative Inhaltsanalyse : Grundlagen und Techniken. 11., aktual. u. überarb. Au. Basel: Beltz Verlag, 2010, 144 s. ISBN 9783407255334. info
- SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS a Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. First published. Thousand Oaks: Sage, 2009, 225 stran. ISBN 9781412908344. info
- WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
- FAIRCLOUGH, Norman. Analysing discourse : textual analysis for social research. 1st pub. London: Routledge, 2003, vi, 270. ISBN 0415258936. info
- FAJKUS, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. Vyd. 2. Praha: Filosofia, 2003, 135 s. ISBN 8070071702. info
- CHOULIARAKI, Lilie a Norman FAIRCLOUGH. Discourse in late modernity : rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999, viii, 168. ISBN 0748610839. info
- Grounded theory in practice. Edited by Juliet M. Corbin - Anselm L. Strauss. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1997, viii, 280. ISBN 0761907483. info
- POTTER, Jonathan. Representing reality : discourse, rhetoric and social construction. 1st pub. London: Sage Publications, 1996, x, 253. ISBN 9780803984110. info
- FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA: Polity Press, 1992, 259 p. ISBN 9780745612188. info
- POTTER, Jonathan a Margaret WETHERELL. Discourse and social psychology : beyond attitudes and behaviour. London: Sage Publications, 1987, 216 s. ISBN 0803980566. info
- Výukové metody
- diskuse, diskuse formou e-learningu, domácí práce,skupinový projekt.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k ukončení předmětu: - napsání výzkumného projektu, - aktivní práce v seminářích s předpokladem zpracování zadaných odborných témat a zapojení se do diskusí.
- Informace učitele
- Výuka proběhne formou třídenního workshopu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SZ9BP_METW