UPVK_0022 Andragogy

Faculty of Education
Autumn 2013
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Lucie Viková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Prerequisites
Knowledge of basic concepts of general education and general didactics.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 13 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Major goals course are: - understanding of meaning Andragogic to teacher of vocational schools or educational establishment - obtaining survey in didactics theories for region adult - manage after theoretic page main andragogic forms and method - size up conditions for creativity adult educants - understand accomplishments and spur daily,point of distance and combination studies for educant - make the one's acquaintance bases realization reskilling - recognize new possibilities Andraqgogic (superlearning etc.) - bring out possibility further education educants in CR.
Syllabus
  • Adult Education, its meaning and mission. Basic concepts andragogic. Adult Education in a scientific field. Options Andragogical research. Didactic theory for the adults. Organizational forms in andragogy. Methods of training in andragogy. New possibilities of Adult Education (superlearning etc.). Motivation as nezbytvná condition of adult education. Adults creativity. Self-education, retraining, full-time, distance learning and part-time study. Educational opportunities for adults in the Czech Republic. Additional topics.
Literature
    required literature
  • MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
  • PALÁN, Zdeněk. Další vzdělávání ve světě změn. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007, 72 s. ISBN 9788086723310. info
    recommended literature
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
  • OURODA, Karel. Vybrané přístroje didaktické techniky (Some apparatuses of education technology). 1. vyd. Brno, VUT: CERM, 2002, 101 pp. ISBN 80-214-2357-9. info
  • ŘEHOŘKOVÁ, Marie. Pedagogika dospělých. 1. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1983, 89 s. info
  • KOHOUTEK, Rudolf and Karel OURODA. Psychologie osobnostních typů učitele. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 19 s. ISBN 8072041762. info
  • PERHÁCS, J. .Teória školskej výchovy a vzdelávania dospelých. Bratislava : Univerzita Komenského.1992.
  • Susan Kay Isenberg. Applying Andragogical Principles to Internet Learning. 2007.
  • PLAMÍNEK, Jiří. Tajemství motivace : jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 2., doplněné vydání. Praha: Grada, 2010, 127 stran. ISBN 9788024734477. URL info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých : průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 318 s. ISBN 9788024732350. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Sebeřízení : praktický atlas managementu cílů, času a stresu. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 182 s. ISBN 8024706717. info
  • POSPÍŠIL, Oldřich. Pedagogika dospělých :andragogika : (studijní text). Praha: Univerzita Karlova, 2001, 218 s. ISBN 80-7290-064-1. info
  • JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
    not specified
  • KOHOUTEK, Rudolf and Karel OURODA. Jak studovat. Brno: CERM akademické nakladatelství, 2000, 20 s. ISBN 8072041517. info
  • PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary - pedagogy, education, andragogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 169 s. ISBN 9788073152178. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 4., zcela přeprac. vyd. Praha: Grada, 2011, 157 s. ISBN 9788024736648. URL info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 120 s. ISBN 9788024727967. URL info
  • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
  • PALÁN, Zdeněk. Vzdělávání dospělých a Evropa. Edited by Ladislav Rýznar. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 127 s. ISBN 8070418796. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 198 s. ISBN 8085794144. info
Teaching methods
1. Lecture 2. Tuition 3. Visualization
Assessment methods
Seminar paper on an assigned topic. Credit.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/UPVK_0022