VP_Mod8 Základní dovednosti vedení poradenské komunikace

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
10 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači prokáží dovednosti rozpoznat a využívat psychologické možnosti práce se sebou, s důrazem na význam sebereflexe a supervize nejen při poradenství, ale i při hledání osobních a profesních hranic. Naučí se propojovat teoretické poznatky s rovinou prožitkovou a využívat vlastní zkušenosti pro modelování možných řešení a práci s „problémem“.
Osnova
  • Způsob verbální a neverbální komunikace a jejich role při sociálním styku. Komunikační styly. Význam sociální percepce a percepčních chyb v komunikaci. Techniky aktivního naslouchání. Poskytování zpětné vazby- formulování konstruktivní kritiky, způsoby ocenění. Způsoby překlenování komunikačních bariér, komunikace ve stresu, komunikace s problémovými klienty. Spolupráce a komunikace s rodiči, ostatními členy pedagogického sboru. Vedení poradenského rozhovoru (aranžmá,, technika vedení poradenského rozhovoru, práce se zakázkou, nácvik poradenského rozhovoru)
Literatura
  • VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada publishing, 2009, 176 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2510-9. info
Výukové metody
workshop, skupinové cvičení, řešení modelových situací, četba, domácí příprava
Metody hodnocení
kontrola domácí přípravy, aktivita ve výce, písemný test (70%)
Informace učitele
bloková výuka.
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.