VVM_VPx1 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
Náslechy podle možností školy, vlastní výuka (3 hodiny). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gumulec (cvičící)
Mgr. Radka Vejrychová (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Student již absolvoval odbornou praxi v instituci zabývající se prezentací umění či výukou výtvarné výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zkušenosti, které student získá absolvováním předmětu, budou užitečné pro jeho vlastní praxi. Student pod vedením supervizora připraví, zrealizuje a zhodnotí výstup ve vyučovací jednotce. Dalšími cíli předmětu jsou: • rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, • propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • individuální plánování a realizace výuky výtvarné výchovy • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • • výtvarné činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele na základních školách, základních uměleckých a středních školách ( popř. středních odborných školách) • vedení pedagogického deníku formou powerpointové prezentace • náslechy (dle možností školy), vlastní výuka (3 hodiny) Výuka probíhá po dobu celého semestru, vždy dva dny v týdnu.
Literatura
    povinná literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. Výtvarná výchova. 1995, roč. 1995, č. 1, s. 3-4. ISSN 1210-0369. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
    neurčeno
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ a Marta SVOBODOVÁ. ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. první. Brno: MU Brno, 2010, 250 s. ISBN 978-80-210-5399-1. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Dílna jako forma edukace v integrativní pedagogice (interaktivní CD). Brno, 2003. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem :co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova, 2002, 51 s. ISBN 80-7290-077-3. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 1, Pracovní sešit pro 6. a 7. ročník [Zhoř, 2. vyd. 1995]. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1995, 87 s. : il. ISBN 80-85808-48-X. info
  • UŽDIL, Jaromír a Igor ZHOŘ. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964, 194 s. URL info
Výukové metody
hospitace, individuální reflexe
Metody hodnocení
• pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odprezentování pedagogického deníku formou powerpointové prezentace • reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
Navazující předměty
Informace učitele
Veškeré další požadavky a kontakty na cvičící najdete na http://www.ped.muni.cz/kvv/cz/praxe/vyukova-praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.