PdF:ZS1MP_ALS Alternativní školy - Informace o předmětu
ZS1MP_ALS Alternativní školy
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je orientovat studenty v nabídce tzv. “alternativních škol” v českých edukačních podmínkách tak, aby se teoreticky i prakticky seznámili s pojmy “alternativní škola”, “vzdělávací alternativa”, alternativní didaktické postupy, inovativní škola. Po ukončení tohoto předmětu by studenti měli být schopni - vysvětlit pedagogické, psychologické a filozofické souvislosti nejznámějších historických i současných koncepcí výuky a využívali těchto znalostí pro lepší porozumění moderním tendencím ve výchově a vzdělávání - provést písemnou reflexi absolvovaných hospitací - vyjádřit vlastní názor na vybrané koncepce a argumentovat jej Předmět je realizován jako kombinovaný model seminářů a hospitací ve školských zařízeních inovativního charakteru a následnými reflexemi. Výběr škol bude prováděn společně se studenty.
- Osnova
- 1. Historické kořeny alternativních škol. 2. Teorie a praxe alternativních škol v ČR a v Brně (v akčním rádiu MU v Brně) – přehled. Školy státní a nestátní – církevní, nadační a soukromé. 3. Možnosti 1. st. ZŠ v oblasti vzdělávacích inovací. Hospitace v ZŠ Řeznovice u Ivančic (projektová výuka). ZŠ Droždín (Národní škola) – hospitace s reflexí. 4. Daltonský plán a školy s prvky daltonského plánu v ČR. Hospitace v ZŠ Rašínova. 5. Projekt “Začít spolu” (Step by Step) a jeho specifika. Hospitace v ZŠ Pramínek – Heyrovského, Brno. 6. Speciální školy a třídy ve smyslu vzdělávací alternativy. 7. Klima školy a třídy v “alternativních” školách.
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004, 141 s. ISBN 8071789771. info
- KREJČOVÁ, Věra a Jana KARGEROVÁ. Vzdělávací program Začít spolu :metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 228 s. ISBN 80-7178-695-0. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava; hospitace ve školách; následné společné reflexe, písemná reflexe Kritérium: aktivní účast 80% Zápočet
- Metody hodnocení
- Zápočet Kritéria: písemná reflexe alespoň z 3 hospitací ve vybraných školách rozsah alespoň 5 stran (5 bodů), odborná úroveň (5 bodů), formální úroveň (5 bodů). K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 10 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/ZS1MP_ALS