ZS1MP_PSPs Poradenská a školní psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 14:50–15:35 učebna 1
Předpoklady
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích a tématech poradenské psychologie a školní psychologie,které jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog.
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
Na konci kurzu studenti budou schopni
- porozumět základním přístupům, postupům a metodám diagnostiky člověka na úrovni běžného pozorovatele, pedagoga a psychologa a vysvětlit modely determinant školního výkonu a pracovního výkonu
- na základě nabytých znalostí rozvíjet své profesionální diagnostické dovednosti v roli učitele.
Student po úspěšném ukončení předmětu
- získá jistotu v odpovědích na etické otázky,
- získá poznatky o významném přínosu moravských, českých a slovenských psychologů k rozvoji této vědní disciplíny,
- zvýší svoji citlivost vůči křesťanským hodnotám,
- bude pokorný při hodnocení cesty, kterou kráčely předchozí generace psychologů a pedagogů,
- bude otevřen novým myšlenkám v této disciplíně a bude v něm probuzena touha po celoživotním vzdělávání,
- na studium předmětu bude vzpomínat rád a často a bude je doporučovat svým známým.
Student po neúspěšném absolvování předmětu,
- bude schopen realistického pohledu na své předpoklady ke studiu,
- bude schopen racionální úvahy v otázce smysluplnosti opakování předmětu,
- bude schopen studia zanechat bez ztráty sebeúcty.
Osnova
  • Vztah poradenské psychologie a školní psychologie k jiným psychologickým disciplínám, speciální pedagogice, medicínským a právním oborům. Poruchy somatického a psychického vývoje. Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání. Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti. Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti. Psychopatologie dospívání. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní do-cházku v běžném termínu. Laterální preference jako problém poradenský Psychologická péče o děti školního věku Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982). Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících). Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi. Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace. Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání. Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
Literatura
    povinná literatura
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • Matějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16.
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
Výukové metody
přednášky, studium literatury a studijních textů
Metody hodnocení
znalost ověřena závěrečným testem znalostí k získání zápočtu: alespoň 75 % správných odpovědí
Navazující předměty
Informace učitele
Literatura povinná: Matějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16. Náprava čtení a psaní. ( studijní materiál) Faktory ovlivňující školní výkon (studijní materiál) Fáze prožívání rodičů (studijní materiál) Vybrané kapitoly z poradenské psychologie (studijní materiál)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014.