DCJDR_NPR2 Pragmalingvistika II

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DCJDR_NPR1 Pragmalingvistika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of this follow-up course is to seek for and mark the pragmatic differences between Czech and German texts and discourses.

At the end of the course the students should be able to:
- find pragmatic markers in a text
- describe pragmatic differences between Czech and German texts
- write a thesis on pragmalinguistic issues
- present a paper on a pragmalinguistic issue
Osnova
  • Doktorandi budou vedeni k tomu, aby získané teoretické poznatky a praktické dovednosti dovedli aplikovat ve svém vlastním výzkumu, při psaní disertačních prací. Tematické okruhy: Vztah mezi pragmatikou a ostatními lingvistickými disciplínami, zvláště syntaxí a sémantikou. Deixe a deiktické (ukazovací) prostředky. Deixe prostorová, časová, personální a sociální. Reference. Presupozice. Typy presupozic. Konverzační a konvenční implikatura. Kooperační princip a konverzační maximy. Teorie řečových aktů. Přímé a nepřímé řečové akty. Zdvořilostní princip. Zdvořilost a interakce. Konverzace a preferenční struktury. Konverzační styl a konverzační analýza. Analýza diskurzu a kultura. Kontrastivní přístup - srovnání pragmatických markerů v českých a německých textech.
Literatura
  • Yule, G. Pragmatics (Oxford Introductions to Language Study). Oxford: Oxford University Press, 1996.
  • Brown, G., Yule, G. Discourse Analysis (Cambridge Textbooks in Linguistics). Cambridge: Cambridge University Press,1983.
  • Besch, W. (ed.) Duzen, Siezen, Titulieren :zur Anrede im Deutschen heute und gestern. Götingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1998.
  • Birkenbihl, V. F. Signale des Körpers (Körpersprache verstehen). München: mvg-verlag, 1994.
  • Wagner, K. (ed.) Pragmatik der deutschen Sprache. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2001.
  • HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 243 s. ISBN 8024412837. info
  • ERNST, Peter. Pragmalinguistik : Grundlagen, Anwendungen, Probleme. Berlin: Walter de Gruyter, 2002, 210 s. ISBN 9783110170139. info
  • HOLLY, Werner. Einführung in die Pragmalinguistik : germanistische Fernstudienenheit. Berlin: Langenscheidt, 2001, 72 s. ISBN 3468495668. info
  • MEY, Jacob L. Pragmatics : an introduction. 2nd ed. Oxford: Blackwell, 2001, xiv, 392. ISBN 0631211322. info
  • THOMAS, Jenny. Meaning in interaction : an introduction to pragmatics. Harlow: Longman, 1995, xii, 224. ISBN 0582291518. info
  • MCCARTHY, Michael. Discourse analysis for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, x, 213. ISBN 0521367468. info
  • LEECH, Geoffrey N. Principles of pragmatics. First published. New York: Longman, 1983, xii, 250. ISBN 0582551102. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zkouška: studenti předloží seminární práci na na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016.