PdF:MSBK_SPKk Jazyk a řeč - Informace o předmětu
MSBK_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku)
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 17. 10. 15:45–19:15 učebna 39
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vývoje řeči u dětí předškolního věku a možnostmi rozvoje komunikačních kompetencí dětí této věkové kategorie. Dále pak seznámení s poskytováním logopedické prevence v mateřských školách a s problematikou narušeného vývoje řeči a narušené komunikační schopností u dětí předškolního věku. Cíle předmětu: Po úspěšném absolvování tohoto předmětu student: ovládá základní terminologii vztahující se k oboru logopedie (jazyk, řeč); zná vývojová stadia řeči dítěte; osvojí si poznatky o narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku; seznámí se s možností rozvoje jejich komunikačních kompetencí; orientuje se v systému poskytování logopedické intervence dětem s narušenou komunikační schopností.
- Osnova
- Osnova: Jazyk, řeč, mluva; ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči; narušená komunikační schopnost – předmět oboru logopedie; kategorie narušené komunikační schopnosti; narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku; organizace logopedické intervence; rozvoj komunikativní kompetence dítěte v předškolním věku.
- Literatura
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- neurčeno
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 200 s. ISBN 9788021044548. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem. K absolvování předmětu je třeba uspět ze 70 %. Vytvoření a prezentace pomůcky, určené k rozvoji komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další doporučená literatura: ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, s. r. o., 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. V tisku. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. In Pipeková (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. KLENKOVÁ, J. Logopedie.Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka-správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-413-8. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: 1993. ISBN 80-900445-0-6. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1. NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4. NOVÁK, A. Vývoj dětské řeči. Fyziologie, jeho poruchy, diagnostika a léčba. Praha: vlastním nákladem, 1999. PAČESOVÁ, J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno: KPÚ, 1987. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. ISBN 80-87000-00-5. SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1989. VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-24504-8. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. Texty k distančnímu vzdělávání: BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/MSBK_SPKk