MSBP_TVP4 Pohybové činnosti 4 - zdravotní tělesná výchova

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_TVP4/01: Po 14:50–15:35 tělocvična Poříčí 7, H. Šeráková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět, vysvětlit a využít poznatky o těle a zdraví obecně, seznámit se se zásadami důležitými k jeho podpoře formou zdravotně preventivních pohybových aktivit, pěstovat pocit bezpečí a osobní pohody a posilovat vztah k vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu. Porozumět problematice zdravotních oslabení dětí a aplikovat vhodné metody a prostředky k jejich pozitivnímu ovlivňování.
Osnova
  • 1. Základní pojmy, rozdělení předškolních dětí do zdravotních skupin, jednotlivé druhy oslabení z hlediska lékařského a pedagogického. 2. Formy práce a metodika cvičení se zdravotně oslabenými dětmi, výchova návyku správného držení těla. 3. Osvojení si zásobníku vyrovnávacích cvičení pro jednotlivé druhy oslabení – cvičení dechová, relaxační, protahovací, uvolňovací, posilovací a cvičení pro zvýšení flexibility – vše se zaměřením na předškolní věk. 4. Možnosti relaxačních a odpočinkových pohybových aktivit zajišťujících vnitřní pohodu, činnosti směřující k ochraně zdraví a osobnímu bezpečí. 5. Seznámení s činnostmi, které zdraví prospívají nebo naopak škodí, s důrazem na význam aktivního pohybu a zdravé výživy. Samostatná práce na téma: Příklady tělovýchovných chvilek v rámci dopoledního režimu školky sestavené ze cviků vhodných pro správné držení těla. Vytvoření sestaviček cvičení pro jednotlivé druhy oslabení.
Literatura
  • Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: PdF UK, 2000.
  • Guillaud, M. Relaxace v mateřské škole. Praha: Portál, 2006.
  • ŠERÁKOVÁ, Hana. Cvičím pro zdraví a baví mě to. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 70 s. Na pomoc pedagogické praxi. ISBN 978-80-210-4833-1. info
  • DOSTÁLOVÁ, Iva a Ludmila MIKLÁNKOVÁ. Protahování a posilování pro zdraví. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 131 s. ISBN 8085783479. info
  • ČERMÁK, Josef. Záda už mě nebolí. 4. rozš. dopl. vyd. Praha: Vašut, 2005, 295 s. ISBN 8072361171. info
  • SYSLOVÁ, Vlasta. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. Illustrated by Miroslav Libra. 2. upr. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2005, 106 s. ISBN 8086586154. info
  • HÁLKOVÁ, Jitka. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební texty. Illustrated by Silvie Ryklová. 3. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2004, 120 s. ISBN 808658609X. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte :[tělesná výchova ve vzdělávacím programu mateřské školy]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 137 s. ISBN 80-7178-693-4. info
  • KOPŘIVOVÁ, Jitka a Zdeněk KOPŘIVA. Vyrovnávací cvičení. Brno: Studio pohybových aktivit SB I, 1997, 61 s. info
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
  • Zdravotní tělesná výchova :metodické texty pro školení cvičitelů zdravotní tělesné výchovy. Edited by Marie Kyralová - Miluše Matoušová, Illustrated by Draha Horáková. Praha: Sdružení pro rozvoj zdravotní tělesné výchovy, 1995, 175 s., il. ISBN 80-85228-24-6. info
  • KARÁSKOVÁ, Vlasta. Pohybová čítanka :zásobník cvičení pro děti zdravé i postižené pro jejich rodiče, učitele a vychovatele. Illustrated by Leoš Patka. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1994, 84 s. ISBN 80-85783-01-0. info
  • MATOUŠOVÁ, Miluše. Zdravotní tělesná výchova : metodické texty pro školení cvičitelů zdravotní tělesné výchovy. Praha: Sport pro všechny - asociace rekreační tělesné výchovy a sportu, 1992, 213 s. info
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Praktická cvičení.
Metody hodnocení
Zápočtový test: Příklady tělovýchovných chvilek, sestavičky cvičení pro jednotlivé druhy oslabení - 80% úspěšnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.