PdF:OP3BP_DON1 Obchodní nauka 1 - Informace o předmětu
OP3BP_DON1 Obchodní nauka 1 - O
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Pavla Stejskalová (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 14:50–16:30 laboratoř 86
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - Vysvětlit význam, funck a klasifikaci obchodu. - Objasnit platební styk. - Vysvětlil současné trendy v obchodní činnosti. - Popsat právní předpisy o ochraně spotřebitele.
- Osnova
- Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
- Stručný sylabus: 1. Úvod do předmětu 2. Obchodní činnost vymezení obchodní činnosti subjekty obchodní činnosti rizika v obchodní činnosti 3. Obchod a jeho charakteristika definice obchodu význam obchodu národohospodářský a podnikatelský pohled na obchod rozdělení obchodu funkce obchodu subjekty působící v obchodě velkoobchod maloobchod sortiment zboží a jeho členění spádové oblasti uspořádání prodejen ostatní služby v obchodě 4. Cenová tvorba v obchodě význam ceny v obchodě metody stanovení ceny v obchodě obchodní přirážky slevy a skonta 5. Platební styk význam platebního styku rozdělení platebního styku klasifikace plateb okumentární akreditiv směnky a šeky 6. Podnikatelský plán význam podnikatelského plánu úlohy a užití podnikatelského plánu fáze tvorby podnikatelského plánu struktura podnikatelského plánu flexibilita podnikatelského plánu 7. Ochrana spotřebitele záruční lhůty reklamace vad zboží právní předpisy na ochranu spotřebitele v ČR a v EU 8. Nehmotné statky v obchodě značení zboží ochranné známky a značky používané na zboží obchodní firma užitný vzor autorské dílo průmyslový vzor označení původu patent 9. Obchodně-závazkové vztahy význam obchodně-závazkových vztahů zajištění obchodně-závazkových vztahů výběr obchodních partnerů náhrada škody úroky z prodlení smluvní pokuta 10. Distribuční cesty význam distribuce subjekty distribuční cesty tvorba distribuční cesty trendy v oblasti distribuce franchising maloobchodní družstva dobrovolné řetězce 11. Instituce kontroly a význam veřejnoprávních institucí v sektoru obchodu
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Okruhy ke zkoušce: 1. Obchodní činnost, její charakteristika a subjekty zabývající se obchodní činností 2. Definice a význam obchodu, klasifikace obchodu a funkce obchodu 3. Rizika vyplývající z obchodní činnosti 4. Význam a funkce velkoobchodu a maloobchodu, vymezení a charakteristika zprostředkovatelů 5. Sortiment zboží a jeho členění a vymezení spádových oblastí 6. Nákupní atmosféra a uspořádání prodejen, přejímka a manipulace se zbožím 7. Cena, její význam, stanovení ceny ve výrobě a v obchodě, typy obchodních přirážek, druhy slev a použití skonta 8. Význam a rozdělení platebního styku, klasifikace plateb, zajištění platby dokumentárním akreditivem 9. Směnka, její význam a náležitosti, doložky směnky, eskont a reeskont směnky, šeky a jejich náležitosti 10. Význam a struktura podnikatelského plánu 11. Odpovědnost za vady prodávaného zboží, klasifikace a reklamace vad, záruční lhůty, předpisy na ochranu spotřebitele a záruky za zboží 12. Značky a symboly používané na zboží, druhy obchodních značek, význam a funkce ochranné známky, registrace značek 13. Obchodní firma jako nehmotný statek, průmyslový vzor, autorské dílo, užitný vzor, označení původu, patent 14. Vznik obchodně-závazkových vztahů, obchodní jednání a jeho etapy 15. Obchodní partneři a transakční náklady, zajištění splnění závazku 16. Distribuce jako nedílná součást obchodu, tvorba distribuční cesty a její fáze, subjekty distribuční cesty 17. Trendy v oblasti distribuce, vertikální marketingové systémy 18. Úloha veřejnoprávních institucí v sektoru obchodu
- Informace učitele
- Další literatura: DODGE, H. R.; HANNA, N. Pricing, Praha: MANAGEMENT PRESS, 1997. JINDRA, J.: Obchodní firmy. Praha: VŠE, 1992. LOEBL, Z.; LUKAJOVÁ, D. Franchising – úspěch bez čekání. Praha: GRADA, 1994. COX, R. Jak dobře vést vlastní prodejnu. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1995. MARVANOVÁ, M. Platební styk. Praha: ECOM, 1992. SAMFRIST, P. Průvodce úspěšným obchodním podnikáním. Praha: GRADA. 1995. SVOBODOVÁ, V. Směnka., Brno: ECOM, 1994. Občanský zákoník Obchodní zákoník
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
směr obchodu a služeb.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/OP3BP_DON1