PdF:OP3BP_PVZS Education at health - Course Information
OP3BP_PVZS Education at health
Faculty of EducationAutumn 2014
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: PaedDr. Pavel Konupčík
Supplier department: Department of Health Education – Faculty of Education - Timetable
- Thu 9:20–10:05 učebna 20
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Education - Vocational Training (programme PdF, B-SPE)
- Teacher Education - Vocational Training (programme PdF, B-SPE, specialization Technické obory)
- Course objectives
- At the end of this course, students should be able to:
Interpret basic Health Education conceptions
Interpret basic biomedicin and psychosocial conceptions
Motivate fo health support
Realize health support programmes - Syllabus
- 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 21, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: stressful situations, mental health disorders, drug and alcohol abuse, smoking, eating mental disorders... 5.) Didactic domain: Health support programmes
- Literature
- recommended literature
- Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : výchova ke zdraví : mezinárodní zkušenosti. Edited by Evžen Řehulka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 426 s. ISBN 9788021054516. info
- HORKÁ, Hana. Škola a výchova ke zdraví (School and health education). 2007. info
- Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
- not specified
- ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21. Výchova ke zdraví: souvislosti a inspirace (School and Health 21. Health Education: Contexts and Inspiration). 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2010, 400 pp. ISBN 978-80-210-5366-3. info
- HOLČÍK, Jan. Reforma zdravotnictví : Teoretická východiska (HEALTH CARE REFORM : Theoretical basis of health care reforms). Zdravotnictví v ČR. Praha: Asoc. pro rozv. soc. lék. a řízení péče, 2008, vol. 11, No 3, p. 78-82. ISSN 1213-6050. info
- MACHOVÁ, Jitka and Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
- HOLČÍK, Jan. KULTURNÍ A HISTORICKÁ PODMÍNĚNOST (CULTURAL AND HISTORICAL INTERRELATION). In Škola a zdraví pro 21. století. 1st ed. Brno: Paido, 2005, p. 48-53. ISBN 80-7315-119-7. info
- HOLČÍK, Jan and Ilona KOUPILOVÁ. Sociální determinanty zdraví. Základní fakta a doporučení pro praxi v kontextu programu Zdravá města. (Social Determinants of Health in the European Context. Basic Facts and Recommendations for Practice in the Health-Cities Context.). Časopis lékařů českých. Praha: ČLS JEP, 2001, vol. 140, No 1, p. 3-7. ISSN 0008-7335. info
- HOLČÍK, J. Východiska evropské zdravotní strategie. Zdraví jako humánní hodnota. (Prerequisites for European health strategy. Health as a human value.). Veřejná správa S'98. Týdeník vlády České republiky. 1998, vol. 9, No 2, p. 24-25. info
- HOLČÍK, Jan. Úvod do studia zdravotního stavu populace : [učební text pro sociální pracovníky]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996, 102 s. ISBN 8021012919. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- ČERVENKA, Stanislav. Jak měnit a rozvíjet vlastní školu? :o individuálních projektech škol. Edited by Miluše Havlínová. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1994, 126 s. ISBN 80-901662-2-9. info
- Teaching methods
- Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
- Assessment methods
- written test that must be satisfied at least 70 %
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2014/OP3BP_PVZS