PdF:OP3DC_DSP Speciální pedagogika - Informace o předmětu
OP3DC_DSP Speciální pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 8 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnosticka ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen vyspětlit základní pojmy a vztahy v problematice vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dobře se orientuje v základní terminologii oboru, zná platnou legislativu, dokáže klasifikovat jednotlivé druhy postižení, orientuje se v přehledu škol, školských zařízení a poradenských služeb. - Osnova
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání.
4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
5. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom a autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
10. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
11. Komunikace se zrakově postiženými.
12. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
13. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.
14. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
15. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
16. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
17. Reedukace specifických poruch učení.
18. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
- 1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007, 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Pavla PITNEROVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, viii, 221. ISBN 9788021060012. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metody hodnocení
- Písemný test - pro úspěšné absolvování můsí být 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky
1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.
2. Inkluze, Integrace, legislativa k vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR
3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR.
4. Logopedie - etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.
5. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.
6. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, MO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění - charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocněni, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních.
7. Oftalmopedie - vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.
8. Psychopedie - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika jednotlivých stupňů MR, výchova a vzdělávání jedinců s MR.
9. Autismus - etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.
10. Specifické poruchy učení a chování -definice, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, reedukace SPU, systém péče o žáky se SPU.
11. Etopedie - pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chováni a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/OP3DC_DSP