OV2MP_MVDF Metody vzdělávání pomocí dokumentárního filmu

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dušan Kubečka (přednášející), PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (zástupce)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV2MP_MVDF/01: Čt 15:45–17:25 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student bude schopen vytvořit a prezentovat modelovou vyučovací hodinu využitím kombinace interaktivních metod a dokumentárního filmu.
Osnova
  • Představení teorie využití dokumentárního filmu ve výuce Představení interaktivních vzdělávacích metod jako nedílné součásti práce s filmem Téma: Osobnostní a sociální výchova Mezilidské vztahy, hodnoty, etika Práce s filmy a sociálním spoty na dané téma Téma: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Rozvojové cíle tisíciletí, provázanost lokálních a globálních témat Práce s filmy a sociálním spoty na dané téma Téma: Mediální výchova Mediální gramotnost, mediální vzdělávání, mediální sdělení Práce s filmy a sociálním spoty na dané téma Studentská modelová hodina Téma: Multikulturní výchova Výuka kontroverzních témat, rasismus, předsudky, diskriminace, multikulturní vs. interkulturní, přijímání jinakosti Práce s filmy a sociálním spoty na dané téma Studentská modelová hodina Téma: Výchova demokratického občana Nedemokratické režimy, techniky propagandy, politické procesy, holocaust, Všeobecná deklarace lidských práv, občanská participace Práce s filmy a sociálním spoty na dané téma Studentská modelová hodina Téma: Environmentální výchova Environmentální chování, trvale udržitelný rozvoj Práce s filmy a sociálním spoty na dané téma Studentská modelová hodina Studentské modelové hodiny Závěrečné hodnocení kurzu
Literatura
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
  • ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu. druhé, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2008, 280 s. ISBN 978-80-7367-182-2. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 169 s. ISBN 8023956124. info
  • ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
  • BITTMAN, Ladislav. Mezinárodní dezinformace : černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2000, 358 s. ISBN 8020408436. info
Výukové metody
Kritické sledování dokumentárních filmů Analýza dokumentárních filmů Tvorba scénáře vyučovací hodiny Prezentace
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni na základě docházky a aktivní účasti (80%) na semináři. Dalším požadavkem k zápočtu je tvorba modelové hodiny, ve které studenti (jednotlivě nebo ve dvojicích) připraví a odučí během semináře modelovou vyučovací hodinu za využití dokumentárního filmu a interaktivních metod.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.