OVM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Jana Skácelová (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OVM_VPs1/01: každé liché pondělí 16:40–18:20 učebna 41, K. Lojdová, J. Skácelová, P. Svojanovský, R. Štěrba
OVM_VPs1/02: každé sudé pondělí 16:40–18:20 učebna 41, K. Lojdová, P. Svojanovský, R. Štěrba
Předpoklady
!NOWANY( AJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , BiM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , CJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , DeM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , FJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , FyM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , HVM_VPs1 Učitelská praxe 1 , CHM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , KvM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , MAM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , NJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , RJM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , RVM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , SPM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , TEM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , ViM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , VVM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , ZeM_VPs1 Seminář k učitelské praxi 1 , KLM_VPs1 Učitelská praxe 1 , HLM_VPs1 Učitelská praxe 1 )
Předmět může být zapsán pouze společně s Učitelskou praxí 1. Maximální počet studentů v semináři je 15.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
•skupinové sdílení zkušeností získaných při Učitelské praxi 1 •prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností •rozšíření profesních kompetencí a saturace profesních potřeb •stanovení dlouhodobých i krátkodobých cílů výuky a vytváření příprav na hodiny •charakteristika pozitivní pracovní atmosféry a aktivit s ní spojených
Osnova
  • •diskuse s psychologem, pedagogem a oborovými didaktiky týkající se konkrétních pedagogických situací a otázek, •skupinová reflexe činností vykonávaných ve funkci asistenta učitele, •reflexe zápisů v pedagogickém deníku, •reflexe portfoliových úkolů, •reflexe výuky realizované v rámci Učitelské praxe 1.
Literatura
    povinná literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
    doporučená literatura
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
- skupinová reflexe za účasti psychologa, pedagoga a oborových didaktiků
Metody hodnocení
•aktivní účast na výukových blocích, •předložení vypracovaných úkolů (viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1) •přípravy na hodiny s reflektivní analýzou, plán dalšího rozvoje Výuka probíhá ve dvouhodinových blocích, třikrát za semestr.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016.