PdF:PDR_FVV1 Filosofie výchovy 1 - Informace o předmětu
PDR_FVV1 Filosofie výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Sociální pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- poskytnout doktorským studentům vhled do problematiky pedagogických témat:
1) prostředí edukace,
2) cíle edukace,
3) obsah edukace,
4) pedagogická komunikace a interakce,
5) kreativita jako zdroj rozvoje osobnosti; z pohledu filozofických východisek. - Osnova
- 1. Tématický celek – filozofie a epistémy (uvedení do předmětu)
- Filozofie versus věda. Ontologie jako pracovní teorie. Epistemologie jako pracovní postup. Foucaultovy „epistémy“ jako pracovní analytický nástroj. Stručná charakteristika anticko-scholastické epistémy. Stručná charakteristika raně moderní epistémy. Stručná charakteristika pozdně moderní epistémy.
- 2. Tématický celek – prostředí edukace1. Tematický okruh – prostředí edukaceP> Anticko-scholastické předporozumění – neměnný řád. Raně moderní předporozumění – ontologie separátních objektů (jedinec, národ). Pozdně moderní předporozumění – evolvující se prostředí jako aspekt žitého kontinua.
- 3. Tématický celek – cíle edukace
- Anticko-scholastické předporozumění – zření finálních příčin. Raně moderní předporozumění – kopírování neměnných struktur reality. Pozdně moderní předporozumění – ekvilibrium mezi jedincem a jeho prostředím.
- 4. Tématický celek – obsahy edukace
- Anticko-scholastické předporozumění – zformovaná látka, substance a akcidenty. Raně moderní předporozumění – pevná jádra neprostupných těles a lineární kauzalita. Pozdně moderní předporozumění – stadia transakcí mezi „subjektem“ a „objektem“.
- 5.Tématický celek – Pedagogická komunikace interakce
- Anticko-scholastické předporozumění – vztah učitel a žák, komunikace řádu pevných forem. Raně moderní předporozumění – Subjekt a objekt komunikace a kauzální působení těles. Pozdně moderní předporozumění – komunikační interakce jako neustálé rekonstrukce identity.
- 6. Tématický celek – Tvořivost
- Anticko-scholastické předporozumění - tvořivost jako naplnění řádu a tvořivost jako hybris. Raně moderní předporozumění – tvořivost v rámci přirozenosti jako důsledek vzniku moderní individuality. Pozdně moderní předporozumění – tvořivost jako strukturní podmínka pozdně moderního pojetí poznání.
- Literatura
- povinná literatura
- Deleuze, G. & Gauttari, F. (2001). Co je filozofie? Praha: Oikúmené.
- Ricken, F. (2002). Antická filosofie. Olomouc: Olomouc.
- Dewey, D. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Leichter. (vybrané kapitoly)
- Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filosofie. Praha: SPN.
- Průcha, J. (Ed.), (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál
- Foucault, M. (2002). Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové.
- Fulka, J. (2011). Jazyk a výchova v Rousseauvě „Emilovi“. Filosofický časopis, 59(4), 483–500.
- Janík, T. & Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido
- Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek.
- Arthur, J. & Davies, I. (2010). Education Studies Textbook. London & New York: Routletge. (vybrané kapitoly)
- Platón. (1996). Ústava. Praha: Oikúmené (vybrané kapitoly)
- Rousseau, J. J. (1907) Emil čili o vychování. Přerov: Knihtiskárna Bartheletý a spol. (vybrané kapitoly)
- Locke, J. (1984). O výchově. Praha: SPN. (vybrané kapitoly)
- Foucault, M. (2000). Slová a věci. Bratislava: Kalligram. (vybrané kapitoly)
- Coreth, E. & Schöndorf, H. (2002). Filosofie 17. a 18. století. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
- doporučená literatura
- Hrdá, M. & Šíp, R. (2012). Komunikace a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem. In J. Němec (Ed.), Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků (s. 115–136). Brno: Paido
- Baldwin, J. D. (1986) George Herbert Mead. A Unifying Theory for Sociology. Newburry Park, London, New Delhi: Sage Publications, Inc.
- Dewey, J. (1992) Logic: Theory of Inquiry. / Theory of Valuation In. The Collected Works of John Dewey, 1882–1953. (Hickman, L. A.. ed.) [CD-ROM]. Charlottesville VA: InteLex Corporation.
- Feyerabend, P. K. (2001) Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.
- Chomsky, N. (1998) Perspektivy moci. Praha: Karolinum,.
- Kuhn, T. (2008) Struktura vědeckých teorií. Praha: Oikoymenh.
- Ricoeur, P. (1997) Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu. Přeložila Zdeňka Kalnická. Bratislava: Archa.
- Rockwell, W. T. (2007) Neither Brain nor Ghost. A Nondualist Alternative to the Mind-Brain Identity Theory. Cambridge, Massachusets, London: The MIT Press.
- Rorty, R. (2012) Filosofie a zrcadlo přírody. Praha: Academia.
- Šíp, R. (2011) „Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity“. In. Hrdá, M. – R. Šíp (eds.) Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, s. 13-26.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Klíčové výstupy studentů:
osvojit si význam pojmů: filozofie jako „rovina souvislostí“, věda, ontologie, epistemologie, filozofická antropologie, metafyzika
pochopit vnitřní logiku utváření, reprodukce, transformace a proměny epistémy
vysvětlit podstatu, odlišnost, proměny epistém: anticko-scholastické, raně moderní a pozdně moderní
zhodnotit na základě těchto znalostí odlišnosti a důvody odlišností v pojetí výše zmíněných kategorií edukace
pochopit vlastní projekt disertace v prostoru proměny epistémy raně moderní v epistému pozdně moderní
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/PDR_FVV1