SC4MK_CJRJ Ruský jazyk pro sociální pedagogy

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateryna Hertlová (přednášející)
Mgr. Monika Ševečková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Kollárová (pomocník)
PhDr. Jiří Vacek, CSc. (pomocník)
Garance
Mgr. Kateryna Hertlová
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SC4MK_CJRJ/01: Pá 12. 9. 8:25–11:55 učebna 52, Pá 17. 10. 8:25–11:55 učebna 28, Pá 5. 12. 8:25–11:55 učebna 28, Pá 9. 1. 10:15–11:55 učebna 52, K. Hertlová
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na středně pokročilé úrovni - úroveň B1 podle ERR
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Jazykový kurz na úrovni B2.Cílem výuky je rozvinout a doplnit základní dovednosti potřebné ke studiu odborné literatury, rozvinout dovednosti poslechové, komunikační, psaní v oblasti obecné i odborné.
Osnova
  • 1)Rozvinout dovednost mluvení tak, aby studenti byli schopni komunikovat o obecných i odborných tématech (cestování, zájmy,univerzita, systém školství, studovaný obor, bakalářská práce, diplomová práce)a prezentovat svou bakalářskou práci. 2)Rozvinout dovednost čtení tak, aby se studenti bez problémů orientovali i v obtížnějších obecných i odborných textech. 3)Systematicky rozšiřovat slovní zásobu v obecné rovině, získat přehled o obecně-vědní slovní zásobě a o základní odborné terminologii (vést si individuální slovníček studovaného oboru). 4)Rozvinout syntaktické dovednosti zejména v oblasi odborného jazyka. 5)Zopakovat a prohloubit znalost gramatiky se zaměřením na jevy odborného stylu (slovesa být a mít, vyjadřování nutnosti,přechodníky a přídavná jména slovesná). 6) V písemném projevu zvládnout napsat krátké shrnutí odborného článku, vyhledat klíčová slova a relevantní informnaci v textu a vyjádřit svůj názor k dané problematice.
Literatura
  • JANEK, Adam a Julija MAMONOVA. Učebnice současné ruštiny : vhodné i pro samouky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 410 s. ISBN 9788025128596. info
  • NEKOLOVÁ, Věra, Irena CAMUTALIOVÁ a Alena VASILJEVA-LEŠKOVÁ. Ruština nejen pro samouky. Vyd. 2. Voznice: Leda, 2007, 535 s. ISBN 9788073351120. info
  • BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Praha: LEDA, 1999, 125 stran. ISBN 808592756X. info
Výukové metody
Aktivní účast při výuce, plnění zadaných úkolů, samostatná práce. Doporučuje se četba a poslech v ruském jazyce. Nácvik výslovnosti, poslechová cvičení, nácvik porozumění čtenému odbornému textu, překlad do češtiny, procvičení a rozšíření obecné gramatiky a jevů odborného stylu, psaní anotace, resumé, procvičení a rozšiřování obecné, obecně-vědní a odborné slovní zásoby, obecná a akademická konverzace, nácvik odborné prezentace
Metody hodnocení
Jazykové cvičení. Výuka je zakončena zkouškou. Zkouška se skládá z písemného testu na úrovni B2 (rozbor textu, klíčová slova, vyhledávání specifických informací, interpretace a písemné vyjádření svého názoru),diskuse a prezentace.Účast je povinná - minimálně 75%.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Odborné texty a materiál k prezentaci jsou uloženy v ISu: /el/1441/podzim2009/SP4MK_CJRJ/um/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován v ruštině a je zakončen testem na úrovni B2.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.